Chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Chiclayo - Reisverslag uit Chiclayo, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Chiclayo

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

27 Februari 2016 | Peru, Chiclayo

Een dagje later uit Los Organos vertrokken, omdat de 25ste nog een kans was om walvishaaien te zien. Helaas is dat weer niet gelukt! Tja het blijft moeilijk, het gebied is zo groot. En we kunnen vlakbij ze geweest zijn zonder ook maar iets van ze te zien. Rossana denkt dat ze er wel waren, maar dat ze zich dieper onder water bevonden. Het zijn tenslotte gewoon vissen die niet naar de oppervlakte hoeven te komen om te ademen.

Gisterochtend in alle vroegte heb ik de bus naar Piura en vervolgens naar Chiclayo genomen. Eventjes naar San José geweest, gewoon om te checken, maar gelukkig niets van strandingen kunnen ontdekken. Ik ben wel veiligheidshalve niet verder gegaan dan zo'n 200m ten noorden en zuiden van San José, dus ja maar een erg klein gebied. Gisteravond had ik een gesprek met een leraar van de universiteit die me veel kon vertellen over het ecosysteem hier voor de kust van Lambayeque en de invloed van verschillende stromingen en temperaturen. Een nuttig gesprek dus om alles beter te begrijpen.
Dadelijk heb ik nog een gesprek met iemand en dan ga ik vanmiddag waarschijnlijk weer terug naar Los Organos.

Eerder deze week ben ik nog naar El Nuro geweest om het zwemmen met zeeschildpadden mee te maken. Ja de schildpadden waren super, maar de mensen verschrikkelijk!!! Ik begrijp nu helemaal Shaleyla's frustraties die al jarenlang probeert iets te veranderen. Het is absurd: een bende schreeuwende, trappende, vaak niet kunnen zwemmende toeristen mag in groepjes van 15 of 20 het water in voor een minuut of 10-15. Ze raken de schildpadden aan, trekken aan ze, hangen aan ze, schoppen ze en schreeuwen non-stop. En dan te bedenken dat het om bedreigde dieren gaat!!!! Totaal geen respect en de meesten gaat het alleen om de foto om die te kunnen delen op sociale media... Waanzin! Iets veranderen moet toch niet zo moeilijk zijn...

Dat was het weer even.

Groetjes!

Ps de foto's zijn vaag, omdat ik ze met m'n telefoon van het scherm van m'n camera gemaakt heb. Het is even voor het idee ;)