Arme groene zeeschildpad... - Reisverslag uit Los Organos, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Arme groene zeeschildpad... - Reisverslag uit Los Organos, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Arme groene zeeschildpad...

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

16 Februari 2016 | Peru, Los Organos

Zoals ik in een kort berichtje in het vorige verslag al schreef, heeft de groene zeeschildpad het niet gered :( . Shaleyla dacht dat het door de snijwond kwam, maar Carmen-Rosa en ik wisten dat nog niet zo zeker en wilden een necropsie doen. Gelukkig maar, want je vindt vaak genoeg iets wat je niet verwacht had. Zo ook nu weer: een 7 cm grote vishaak die vast zat diep in de slokdarm! Dat was dus de reden waarom de arme schildpad in eerste instantie gestrand was. Helaas op het verkeerde moment dat net die idioot met z'n mes langs liep. Hoewel de wond verschrikkelijk was, was het niet de reden dat de schildpad gestorven is. Die haak hadden we onmogelijk kunnen verwijderen met de middelen die we hier hebben en de schildpad hadden we dus sowieso niet kunnen redden :( .... Helaas!!! Maar wel ook een beetje een opluchting dat het niet aan ons gelegen heeft. Tragisch schildpadverhaal en het is altijd droevig om patiënten te verliezen. Nog veel erger echter zijn de reacties van de mensen. Schildpad dood, oh lekker ceviche! Zo respectloos en zo dom... Nog zoveel werk te doen hier in Peru...

Vandaag kwam iemand van Serfor (nationale dienst voor toezicht op bos en fauna) met de politie langs om een officieel verslag op te maken van de twee schildpadden. Dit moet omdat het om bedreigde diersoorten gaat. Niet iedereen mag zomaar een zeeschildpad opvangen, vrijlaten of wat dan ook. Daarvoor moet je speciale vergunningen hebben. Daarna hebben we dit gezelschap nog begeleid naar 'het graf' van de schildpad, naar een bungalowpark waar ze allerlei wilde dieren in kleine hokken houden (apen, papegaaien, zoetwaterschildpadden) wat waarschijnlijk illegaal is en echt zielig trouwens, en naar de markt van Mancora waar ze o.a. schilden van zeeschildpadden verkopen. Ook dit is illegaal. Helaas weinig daadkracht, het bleef allemaal bij waarschuwingen. Sowieso is het maar vreemd geregeld, want Serfor gaat alleen over landdieren, inclusief dieren die slechts een bepaalde periode op het land doorbrengen. Zeeschildpadden vallen dus onder hun omdat ze op het strand hun nest maken en eieren leggen. Over de eveneens bedreigde zeepaardjes die ook op diezelfde markt verkocht worden, kunnen ze niets zeggen. Daarvoor zou een andere instantie, zoals Imarpe (Peruaans zeeinstituut), moeten komen. Het is dus aan de ene kant goed dat ze meer willen controleren om dergelijke illegale handel tegen te gaan, maar in de praktijk heeft het nog niet zoveel resultaat...


Dan de jungle/Tingo Maria gaat weer niet door!!! Romina is in haar gezicht gebeten door haar eigen, demente hondje dat ironisch genoeg bijna geen tanden meer heeft. De wond is behoorlijk ernstig en met een al grote kans op infecties is het niet verstandig om naar de warme, vochtige jungle te gaan... Jammer, jammer, al de vierde keer dat het niet lukt...!
Mij bracht het echter aan het twijfelen over wat ik hier in Peru deze keer nog moet gaan doen. Waarom nu zo'n stom ongeluk? Kennelijk is het niet de bedoeling dat ik naar de jungle ga, maar waarom? Geen regenwoud, ook nog geen ayahuasca deze keer, maar waarom? Om me ergens voor te behoeden of om me een andere kant op te pushen? In het laatste geval pushed het me zeker richting Chiclayo... En dat creëert gelijk de beangstigende gedachte: zijn er weer strandingen in Lambayeque???
Ik weet even niet wat ik moet... Help! De 25ste ga ik denk ik voor een paar dagen naar Chiclayo. Hopelijk dat ik op enig moment nog een teken/bevestiging krijg van welke kant ik letterlijk op moet.

Groetjes uit warm Peru!

  • 16 Februari 2016 - 23:54

    Bert Hoekstra:

    Heej Niekse,

    Ik had al zo'n flauw vermoeden dat de schildpad een vishaak had ingeslikt. :P
    Het kan overigens ook zijn, dat het bij 'haak en mes' om dezelfde persoon ging.

    Jammer dat de trip naar de jungle alweer niet doorgaat!
    Als het niet zo'n sneue reden was, zou je er bijna om moeten lachen: gebeten door haar eigen, vrijwel tandenloze, demente hondje.
    Je zou bijna denken: "gelukkig dat dementie veelal pas op hogere leeftijd komt, als mensen hun eigen gebit beginnen kwijt te raken, anders...." (al die valse oudjes). :P

    En waarom, vraag je je af.
    Alhoewel er volgens mij nog geen gevallen van besmettingsoverdracht in Peru zijn geconstateerd, is het misschien toch vanwege het Zika-virus?
    Niquejuh mag niet besmet worden? :P

    Blijf gewoon genieten!

    Veel liefs en een dikke knuffel,
    je vader

  • 17 Februari 2016 - 00:32

    Anique Hoekstra:

    Nee geen zorgen over Zika. Er waren volgens mij in Peru maar 2 gevallen en dat ging om mensen die uit Venezuela kwamen. Hoewel het hier heel veel in het nieuws is en mensen daardoor misschien bang gemaakt worden, is er (nog) geen Zikamug in Peru. Het risico om bijv. dengue op te lopen is vele malen groter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anique

¡Bienvenido! heey iedereen, toch maar 'n poging om jullie 'n beetje op de hoogte te houden van mijn reis door Zuid-Amerika. Ik benadruk 'n POGING, want misschien komt er weer helemaal niets van terecht en laat k slechts 1x in de 3 maanden iets van me horen... Maar goed, 20 okt vertrek ik samen met Lettie naar Santa Cruz, Bolivia om daar in de 'buurt' (als 'n 12u rijden met de bus) aan de rand van 't oerwoud vrijwilligerswerk te gaan doen in 'n soort van dierenopvang (voor de geïnteresseerden: intiwarayassi.org). Daarna ga ik, vooralsnog in m'n uppie, Bolivia, Peru, Chili en Argentinië verkennen.

Actief sinds 22 Sept. 2009
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 110062

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 20 Februari 2017

Peru otra vez!

26 Januari 2016 - 08 Maart 2016

Back to Peru!

08 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Anique in Afrika

31 December 2013 - 05 April 2014

Anique a Peru 3

04 Januari 2013 - 02 April 2013

Anique a Peru2

02 Maart 2012 - 18 April 2012

Anique a Peru

25 Augustus 2010 - 10 Mei 2011

Nikie goes NZ

20 Oktober 2009 - 13 Mei 2010

Niquejuh en America del Sur

Landen bezocht: