Dag Argentinië, dag Chili... - Reisverslag uit Putre, Chili van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag Argentinië, dag Chili... - Reisverslag uit Putre, Chili van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag Argentinië, dag Chili...

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

06 April 2010 | Chili, Putre

ff ´n kort berichtje vanuit het kleine Aymaradorp Putre...

Een paar dagen geleden dan toch eindelijk afscheid genomen van Argentinië met alle overheerlijke asados en helados... en na 2 maanden ook van Lior... :(
Voor de laatste keer de grens over naar Chili waar ik nog ´n laatste parque nacional wilde bezoeken: P.N. Lauca, in ´t verre noorden vlakbij de grens met Bolivia. En voor de verandering nu es niet zelfstandig rondtrekken maar met een tour vanuit Putre. Met z´n 4tjes en ´n gids die veel wist te vertellen over de omgeving, de planten, dieren en de Aymara cultuur, gingen we de hele dag op pad in deze geweldig mooie omgeving (foto´s volgende keer...) Putre zelf is ook ´n leuk klein dorpje, maar heel rustig. k heb de hostel voor mezelf... Het dorpje verderop, Parinacota, is echter met 21 inwoners nog veel kleiner. Daar hebben ze echter wel een bezeten tafel die in het verleden door de straten rondbanjerde... :S Nu staat ie aangelijnd in het schattige kerkje van het dorp, omdat zijn aankomst aan de voordeur ook de dood van een familielid betekende... Vreemde bedoeling... (k hoop dat k ´t Spaans goed verstaan heb;) )

Maar goed, morgen terug naar Arica en dan hopelijk dezelfde dag nog door naar Peru, richting Arequipa, en dan is ´t ook ´adios Chili´.

xxx

• 07 April 2010 - 07:39

Desiree:

Ey wiefke,

Wat gaat 't snel nu hé?
    Ik ben echt benieuwd naar je mooie foto' als je terug bent. Die gaan we dan gezellig samen in het zonnetje met een wijntje in mijn nieuwe tuin bekijken;)!

Hoe zit dat trouwens met die jongen waar je heel lang met hebt rondgetrokken/rond trekt?
    Is er iets tussen jullie in de vorm van passie/verliefdheid?
    Hihi;)! Hoezo nieuwschierig hé:)!!

Nou meiske, veel plezier en avontuur in Arica en Peru! Tot snel weer!

Dikke kus

• 08 April 2010 - 10:19

Bert Hoekstra:

Hoi lieve Anique,

Ik hoop dat het afscheid van Lior je niet te zwaar is gevallen(?). Eigenlijk verwacht ik, dat straks het afscheid van Zuid-Amerika nog moeilijker voor je zal worden . Maar daar staat natuurlijk ook iets heel positiefs tegenover: ‘me’ :) (en al je andere ‘fans’).
    Ik ben weer erg benieuwd naar je foto’s, want P.N. Lauca schijnt ook heel mooi te zijn. Dat verhaal over die tafel heb je trouwens wel goed verstaan, hoor. Er zijn althans meerdere publicaties op internet te vinden met dezelfde strekking.
    Later (vanavond?) zal ik je weer de belangrijkste nieuwsberichten doorgeven.

Voor nu, heel veel liefs en de bekende knuffel,
    Je vader

• 09 April 2010 - 22:40

Bert Hoekstra:

Heej Niekske,

Een dagje later dan gehoopt, maar hier zijn dan toch weer enkele van de 'belangrijkste' nieuwsberichten van de laatste tijd. Morgen volgt meer.

Eerst nog wat Paasnieuws. Het Korps landelijke politiediensten heeft in Amsterdam paaseieren vol cocaïne gevonden in een auto die doorzocht werd. Naar aanleiding van de opmerkelijke vondst werden zes personen aangehouden op verdenking van handel in verdovende middelen. De paaseieren bevatten in totaal 2,5 kilo cocaïne. In de drugshandel worden ze steeds inventiever: kippen die cocaïne-eieren leggen; hoe komen die kippen in vredesnaam aan die drugs? :-)
    Een parkeerwachter is op opmerkelijke wijze mishandeld in Boxtel. Een onbekende man sloeg een ei kapot op het hoofd van de vrouw. De politie is op zoek naar getuigen van het incident. De vrouw was aan het werk toen plotseling een man kwam aanlopen. Hij gooide eerst een ei in de richting van de parkeercontroleur. Vervolgens sloeg hij met kracht een ei kapot op haar hoofd en maakte zich uit de voeten. De vrouw viel op de grond en was duizelig. Ze heeft nog steeds last van hoofdpijn. Het vermoeden bestaat dat de eieren uit Amsterdam komen :-).
    In Sittard is een aantal appartementen van De Wimmeren met eieren bekogeld. Mevrouw Carène P. vertelde dat de eieren door enkele, schijnbaar onder invloed verkerende, jongeren op haar balkon werden gegooid en dat de eieren 'stropiger' waren dan normaal.
    Nog meer Paasnieuws. Roze, felgroen, geel, oranje, blauw, paars of rood: kippen kunnen tegenwoordig ook naar eigen kleursmaak gekocht worden. Britse wetenschappers bedachten de verftechniek, waarbij chemicaliën in het ei gespoten worden, om de beestjes aan de hand van hun felle kleuren makkelijker in het wild te kunnen volgen. Hè, kippen in het wild? Dahkanhelemaalnie, kippen-in-het-wild :-). De techniek, die ongevaarlijk zou zijn, vindt echter ook al gretig aftrek onder consumenten in het Midden-Oosten en Azië. Marktkoopmannen aldaar zouden in de vrolijke beestjes althans een lucratieve handel zien. Ondanks dat de kleurrijke kipjes binnen Europa nog niet als trend gezien worden, ziet de Britse dierenbescherming toch al problemen. Door de verftechniek zouden de dieren meer als hebbeding dan als levend wezen gezien worden: "de verf kan in potentie niet alleen de dieren schaden, het roept ook ethische vragen op over hoe tegen deze kipjes aangekeken wordt." Nou, als voedselbron, denk ik. Hoe moet je anders tegen een kip aankijken? :-)
    Duizenden dollars worden in de Amerikaanse staat Ohio vermist nadat een zak geld met vermoedelijk 100.000 dollar van een geldwagen viel. Als een wervelstorm vulden omstanders hun zakken met de biljetten van twintig dollar toen het geld op straat belandde. Ooggetuigen beschreven het bizarre tafereel als ‘een school piranha’s die gevoerd werd’. Say no more about these greedy americans: Wallstreet op straat :-).

De Belgische bejaarde Georgette Van Den Bossche uit Wieze was vorige zomer met haar fiets uitgegleden over een paar kiezeltjes. Bij de val kwam de ruim zeventigjarige vrouw op haar gezicht terecht, kneusde haar schedel en brak twee vingers. Ze lag acht dagen in het ziekenhuis :-(. Alsof de val met de fiets nog niet erg genoeg was, kreeg ze er van de Vlaamse stad Aalst nog een factuur van 250 euro bij. Reden was dat de brandweer haar bloedvlek op het wegdek had schoongemaakt. Het karwei duurde twintig minuten. Awel, da's een aardig uurtarief :-). ''Een schande'', foeterde haar man Jozef in krant Het Nieuwsblad. ''Ze kennen daar geen menselijkheid, geen gevoelens, alles gaat volgens de procedure. Er valt niet mee te praten.'' Gelukkig was er later ook goed nieuws, want Georgette hoeft mogelijk toch niet te betalen voor het opruimen van de bloedvlek. De burgemeester van Aalst liet namelijk weten dat ze van plan was om de procedure aan te laten passen. Al was het nog niet zeker of de bejaarde vrouw hiermee aan de rekening zou kunnen ontsnappen. “We kunnen die regels niet met een terugwerkende kracht invoeren, maar ik ga er vurig voor pleiten om het reglement voor één keer anders te interpreteren. Want de regels missen nu een menselijk kantje.”, zei de burgemeester. Oh, wat mooi, zo menselijk met gevoel en misschien toch een happy end :-). (ff een teiltje en een zakdoek pakken).

Een Belg die al vijf jaar spoorloos was, blijkt al die tijd begraven te hebben gelegen in zijn eigen achtertuin. Zijn vriendin beweerde dat haar partner op wereldreis was kon haar beweringen staven met prentbriefkaarten die ze van hem had ontvangen. Ze is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij moord op haar geliefde. Die zou zijn gepleegd door haar ex-man en diens broer. Toch knap, vind ik, van die prentbriefkaarten. Hoe kom je bijv. aan een kaartje met postzegel en stempel van, laten we zeggen, Timboektoe? :-)

Studenten van de universiteit van Kansas in de VS hebben in het noorden van de Filipijnen een nieuwe hagedissoort ontdekt. Het reptiel is Varanus bitatawa genoemd, meet 2 meter en de mannetjes hebben twee penissen. Het dier werd vorig jaar zomer tijdens een expeditie ontdekt. Toch ontkom ik er niet aan te fantaseren hoe het vrouwtje er dan uitziet :-).

Een familie in het Oostenrijkse Tirol heeft de stoffelijke resten van de moeder van het gezin twee keer teruggekregen van een anatomisch instituut in Innsbruck. De vrouw had haar lichaam ter beschikking gesteld aan de wetenschap. Het instituut verrichtte enkele jaren onderzoek en gaf in december de overblijfselen in een verzegelde kist terug, die direct werd gecremeerd. De as kwam in het familiegraf. In maart kreeg het gezin echter een nieuwe brief met het verzoek de overblijfselen van de moeder op te halen. De familie nam het zekere voor het onzekere en liet ook deze kist bezorgen. Jammer dat het bericht niet wat duidelijker was, want was het de mama nu in tweeën, of waren er twee mama's, zat de juiste mama er überhaupt wel bij, is nu de verkeerde as in het familiegraf terechtgekomen, ...? Zoveel vragen! :-)

Een 48-jarige werknemer van de Universiteit Twente (UT) heeft 1,8 miljoen euro van zijn werkgever verduisterd en overgeboekt naar een privérekening in Peru. Niekske, ken jij die vent? :-)

De Chinese en Nepalese regering hebben hun ruzie over de hoogte van de Mount Everest, die op de grens tussen China en Nepal ligt, bijgelegd. Ze zijn het er over eens dat de top van de hoogste berg ter wereld op 8848 meter ligt. De ruzie tussen de twee landen over de hoogte van de berg duurt al sinds 1856. De onenigheid lijkt echter nog steeds niet helemaal voorbij. Een team van Amerikaanse onderzoekers stelde in 1999 namelijk met GPS-technologie vast dat de berg niet 8848, maar 8850 meter hoog is. Dat cijfer wordt door zowel China als Nepal nog altijd betwist. Es ff kijken, het duurde dus 154 jaar voordat ze het eens waren over die 8848 meter, waarbij het om vier meter verschil ging. Nu gaat het om slechts twee meter verschil, dan kan ...sinds 1999... :-).

Het Amerikaanse Republikeinse Nationale Comité (RNC) heeft vorige maand bijna tweeduizend dollar uitgegeven in een seksclub in Hollywood waar bondage-pakjes worden gedragen en topless danseressen voor vertier zorgen. Een woordvoerder zei dat het RNC zijn geld terug wil. In een maandelijks financieel rapport wordt het bedrag gedeclareerd als diner-kosten in restaurant Voyeur in West-Hollywood. RNC-woordvoerder Doug Heye zei niet te weten waar het geld aan is uitgegeven, maar gaf wel aan dat de uitgave ongepast was. De conservatieve groep Concerned Women of America zei dat het RNC meer openheid moet geven over de uitgaven in de seksclub. Die conservatieve vrouwtjes toch, seks in het openbaar mag niet, maar ze willen wel het naadje van de kous weten :-). In het financiële rapport stond tevens vermeld dat in februari zeventienduizend dollar is besteed aan privévluchten en dertienduizend aan taxiritten. Oeps, ook nog vertier op andere locaties? :-) Doug had het trouwens maar druk, want later bleek ook nog dat het RNC abusievelijk een telefoonnummer voor telefoonseks had geplaatst boven een brief aan donateurs. Mensen die het nummer probeerden te bellen kregen te horen dat ze de mogelijkheid hadden om 'live te bellen met een stoute meid', voor nog geen drie dollar per minuut. De RNC-woordvoerder zei dat het verkeerde telefoonnummer door een typefout op de brief was komen te staan. Jaja, da's wel héééél toevallig :-). Trouwens, het betrof toch 'donateurs'; zo kregen ze (m.n. de mannen?) nog iets terug voor hun donatie. En zouden die stoute meiden dan soms die 'concerned women' zijn? :-)

Nou Niekske, tot gauw en geniet nog maar goed van die laatste vijf weken!
    Heel veel liefs en zo,
    je vader

• 10 April 2010 - 06:45

Mama:

HOi Niki,.... wat moet ik daar nog aan toevoegen.... Ik houd het maar kort, een heel goed, mooi, fijn vervolg van je reis en heel veel liefs van mama.