Mijn verjaardag - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Mijn verjaardag - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Mijn verjaardag

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

22 April 2010 | Peru, Cusco

Dankjulliewel allemaal!! Wauw dat iedereen eraan gedacht heeft... Funske, ook leuk van jou ´n reactie te hebben:)
Zoals al eerder gezegd begon mijn dag 'heavy' met de lange klim, die zelfs langer was dan normaal, omdat de parkwachter bij de ingang van het nationaal park de slagboom niet zo laat ´s avonds open wilde doen om de taxi door te laten... een half uur/45 min langer dus omhoog... geslapen had k niet die dag, slechts ´n kort dutje in de taxi, maar over hobbeldebobbelwegen is ´t niet echt rustig slapen... De klim omhoog ging uiteindelijk best snel. Das ´t goede van in het donker lopen, besef van tijd vervaagt. Eigenlijk waren we te snel, waardoor we bij het basiskamp een uur pauze moesten houden (anders zouden we om 5.30u de top bereiken = in het donker en een uur daar wachten tot het licht wordt is vrij koud... niet dat het bij het basiskamp warm was...) Vanaf basiskamp was het over de gletsjer en door de sneeuw lopen, de hele weg naar de top. En vanaf hier begon k de hoogte toch wel te voelen, dus we hielden vaker een korte pauze om op adem te komen. (Als we gingen zitten, vielen we zelfs allebei ff in slaap... ja de gids ook, want die had ook niet geslapen...). Maar uiteindelijk dan toch rond 6.40u, moe maar voldaan, de top bereikt!!! En hoewel de meeste bergtoppen rondom ons in de wolken waren, was onze top lekker in het ochtendzonnetje:).
Na wat foto´s en een banaan, de lange weg terug, maar dat ging lekker snel...

En in de namiddag op het pleintje waar k de meeste tijd in Huaraz heb doorgebracht, wist iedereen op de een of andere manier dat k jarig was. Ze hebben voor me gezongen, zowel in het Spaans als in ´t Engels (zelfs de panfluit werd tevoorschijn gehaald) en iedereen was teleurgesteld dat k die avond nog naar Lima vertrok... Mensen die k slechts 1keer eerder gezien had... Maar ´t was ´n super dag!

Vervolgens op naar Cusco, waar k gistermiddag arriveerde. Gisteravond gelijk mee uit gevraagd naar een of andere show met traditionele dansen, muziek en kleding van de andesvolkeren rondom Cusco, gratis! en ´t was mooi om te zien!
Morgen begin k aan de 5daagse (Salkantay)trek naar Machu Picchu...

liefs, xxx

• 22 April 2010 - 21:15

Mama:

lieve schat wat gebeurt er toch veel in zo'n korte tijd maar ondanks het slaaptekort kan je het blijkbaar toch allemaal goed "bijbenen". Petje af wat je daar allemaal afklimt! En weer hele spectaculaire foto's. Het is een verjaardag geweest om nooit te vergeten en heel leuk dat je deze nog onverwachts met zoveel mensen hebt gedeeld. En nu op naar het volgende "wereldwonder".
    Heel veel liefs schat van mama (die nu hard aan het aftellen is).

• 23 April 2010 - 12:31

Bert Hoekstra:

Heej meiske,

Toch mis ik van zeker één iemand een felicitatie, maar die zal het wel erg druk hebben gehad: je peetoom ;-). Ik heb trouwens geteld: je hebt drie keer op je eigen verhaal 'gereageerd'. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven, da's de omgekeerde wereld, hè. Maar ik ben heel blij dat je regelmatig iets van je laat weten, hoor, op welke wijze dan ook.
    Net als mama ben ook ik erg onder de indruk van al je wandelingen en beklimmingen. Maar zorg er wel voor dat je toch ook voldoende uitgerust aan die tochten begint, want in de bergen kun je je niet al te veel misstappen veroorloven (zo, dat moest mij dus ff als goedbedoelende ouder van het hart).
    Met het pluizige verenkleed van Cherry leek het de goede kant uit te gaan, maar nu zit-ie weer in de rui en ziet-ie niet uit. Het vliegen lijkt wel weer wat vooruit te zijn gegaan. Laatst maakte hij een vlucht naar de voorruit, draaide daar, vloog terug naar z'n kooi en landde ter hoogte van de keuken op de vloer. Dus net geen retourvlucht gered. :-)

Dan volgt hier weer het 'belangrijkste nieuws'.
    Peter en Ella zijn een camperverhuurbedrijfje gestart. Voor eenieder die dit leest: kijk op www.dasookleuk.nl :-).
    IJsland krijgt nu een koekje van eigen deeg. Terwijl bij ons het vliegverkeer weer genormaliseerd is, is de wind dusdanig van richting gedraaid dat de aswolken nu over het eiland worden gedreven en heeft men het vliegveld van Reykjavik moeten sluiten.
    Over vliegen gesproken, Niekske, let bij je terugvlucht goed op je medepassagiers. Twee Duitse vrouwen hebben onlangs geprobeerd een lijk in een vliegtuig te krijgen voor een vlucht van Liverpool naar Berlijn. De 91-jarige dode zat in een rolstoel en droeg een zonnebril. Als er bij jou in het vliegtuig dus iemand zit, die een zonnebril draagt en.... :-)
    Een 77-jarige vrouw uit de West-Duitse stad Rheine heeft zeker een week lang met haar dode broer en zuster samengewoond. De lichamen van de twee overledenen werden in de afgelegen bungalow ontdekt, toen de medewerkster van de thuiszorg tevergeefs probeerde de bewoners te bereiken. Volgens de politie en het Openbaar Ministerie verkeerden de twee al langere tijd in een slechte gezondheidstoestand. 'Dood'. Slechter kan je gezondheid toch niet zijn? Of bestaat er zoiets als een 'gezonde dood'? :-). En wat hebben die Duitse vrouwen trouwens toch, dat ze in het gezelschap willen verkeren van 'ouwe' doden?

Effe tussendoor over aardbevingen. Vrouwen die weinig verhullende kleding dragen en zich promiscue gedragen veroorzaken aardbevingen. Dat heeft de Iraanse geestelijke hojatoleslam Kazem Sedighi afgelopen maandag gezegd. Chili moet dan wel een enorm ontaard land zijn :-).

Afgelopen maand was de warmste maart sinds 1880. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers donderdag gezegd. De gemiddelde temperatuur bedroeg 13,5 graden Celsius, aldus het Nationaal Oceanisch en Atmosferisch Bestuur (NOAA). Dat is 0,77 graad hoger dan de gemiddelde temperatuur in maart in de twintigste eeuw. Volgens het NOAA was het met name in Noord-Afrika, Zuid-Azië, Tibet, India en Canada warmer. Regio's waar het kouder was waren onder andere Mongolië, Oost-Rusland, Noord- en West-Europa, Mexico, Noord-Australië, het westen van Alaska en het zuidoosten van de Verenigde Staten.
    Volgens het KNMI is in Nederland maart, ondanks de kou waarmee de maand begon, uiteindelijk een vrij zachte maand geworden. In De Bilt was de gemiddelde temperatuur 6,4 graden tegen 5,8 graden normaal. Nederland is zeker het buitenbeentje van Noord- en West-Europa? :-)
    Hé, maar we hoeven ons over die temperaturen geen zorgen meer te maken. Walvissen zouden wel eens dé oplossing kunnen zijn in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Volgens Australische wetenschappers werkt walvispoep als een soort kunstmest voor de oppervlakte van de zee, waardoor CO2 goed opgenomen kan worden. De uitwerpselen van de walvissen zijn rijk aan ijzer. ''De planten zijn er gek op'', aldus onderzoeker Steve Nicol van de Australische Antarctische Divisie. Algen die tussen de planten aan de oppervlakte leven, hebben daardoor goede leefomstandigheden. De algen maken zuurstof door koolstofdioxide uit de lucht te halen. Die stof wordt door wetenschappers gezien als de oorzaak van de opwarming van de aarde. Volgens Nicol zit in walvispoep tien keer zoveel ijzer als in gewoon water. Hoeveel walvissen en hoeveel uitwerpselen er nodig zijn om de temperatuur te laten zakken in de Australische wateren, hebben de onderzoekers niet uitgerekend. Ik wil bij dezen de landen die nog aan walvisvangst doen (Japan, Noorwegen, etc.) ernstig waarschuwen: zij hebben het voortbestaan van onze aarde in handen! Stop direct met de jacht!!! :-)

Mensen die af en toe alcohol drinken zijn gelukkiger dan geheelonthouders. Dat blijkt uit de eerste resulaten van het langlopende onderzoek 'de Gelukswijzer' van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar geluk. Gemiddeld genomen scoorden deelnemers aan de gelukswijzer een 7.5 op de vraag of ze gelukkig waren het afgelopen jaar. Dit komt overeen met het landelijke gemiddelde. Opvallend hierbij is dat deelnemers die een beetje drinken gelukkiger zijn dan deelnemers die helemaal niets drinken (dus Sjel... ;-) ). Deelnemers die één tot twee dagen in de week twee of meer glazen alcohol drinken scoren gemiddeld een 8, terwijl geheelonthouders blijven steken op een 7.5. Deelnemers die minstens drie dagen per week twee of meer glazen drinken zijn ongelukkiger en komen uit op een 6.6 (dus Carène, Ben,.... :-( ). Opvallend is dat matige drinkers zich vooral prettiger voelen in situaties waarin ze ontspanning zoeken bij vrienden of familieleden in vergelijking tot geheelonthouders.
    O ja, uit een onderzoek van de Britse regering is gebleken dat vrouwen die thuis drinken meer alcohol binnenkrijgen dan ze denken, omdat ze niet goed kunnen inschatten hoeveel ze inschenken. Vrouwen zijn slechter dan mannen in het beoordelen van de hoeveelheid drank die ze veilig kunnen drinken. Maarruh, dat was toch al lang bekend :-).
    En over geluk gesproken. Minder werken is dé manier om gelukkig te worden. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Volgens de onderzoekers van Cambridge University is 'quality time' met je familie doorbrengen de sleutel tot een gelukkig en gezond leven. Met een beperkte hoeveelheid alcohol erbij dan ;-). Tja, ik weet wel wat ik doe :-).
    Naast alcohol nuttigen moet je ook meer lachen, want lachende mensen leven langer. Dat lachen gezond is, was al langer bekend. Nu blijkt dat wie vaak lacht, echt oprecht glimlacht, ook langer leeft :-) ;-) :-). Een spontane lach is dus prima, maar de zogenoemde Japanse 'perma-lach', het opgeplakte lachmasker dat honderdduizenden werkende vrouwen in Japan moeten hebben, is dat niet. Dit soort lachen kan zelfs een ernstige bedreiging vormen voor de gezondheid. :-(
    Wanneer vrouwen een slechte haardag hebben heeft dit invloed op hun humeur. Een Amerikaanse telefoonpoll wijst althans uit dat bij ongeveer de helft van de 1013 deelneemsters, een slecht kapsel de dag negatief beïnvloedt. "Haar is erg belangrijk voor vrouwen. Wanneer het niet goed zit is dat traumatiserend, omdat je nog naar buiten moet en iedereen je dan kan zien". Vandaar al die petten, hoedjes, hoofddoekjes, nikabs, burka's, etc. Die vrouwen hebben vast allemaal last van een 'bad hair day' (BHD) :-). Volgens de poll wordt bij 44 procent van de vrouwen het humeur beïnvloed door hun haar, 26 procent heeft wel eens gehuild na een knipbeurt en een derde heeft wel eens spijt gehad van een nieuw kapsel. De grootste ergernissen zijn de dikte van het haar, de kleur, te veel krullen of te stijl, te beschadigd of droog, onhandelbaar, grijs worden en het uitvallen van haar. Tjee, is er dan nog een haarsoort niet genoemd, waarvan vrouwen geen BHD krijgen? :-)

Het haar mag dan een probleem vormen, gelukkig worden vrouwen steeds mooier (mannen niet). Onderzoekers hebben ontdekt dat de evolutie vrouwen steeds mooier maakt. Aan het uiterlijk van mannen verandert niet veel. Wetenschappers uit Finland ontdekten dat mooie vrouwen meer kinderen krijgen dan minder aantrekkelijke vrouwen en dat een groter percentage van die kinderen meisjes zijn. Deze dochters groeien ook uit tot aantrekkelijke vrouwen en krijgen eveneens meer dochters. Zo wordt dit patroon voortgezet. Dat blijkt uit een aantal nieuwe onderzoeken naar fysieke aantrekkelijkheid en het verband met voortplantingssucces bij mensen. Het Finse onderzoek bevestigt eerder werk van Satoshi Kanazawa, een evolutionair psycholoog. Hij ontdekte dat aantrekkelijke ouders veel vaker dochters krijgen dan gemiddeld en concludeerde dat dit deel uitmaakt van het evolutionair proces en dat het geprogrammeerd is in het menselijk DNA. Dus Niekske, Sjel en Step, nu weten jullie waarom jullie geen broertje hebben gekregen... :-).

Het verrichten van een goede daad of het denken aan een kwaadaardige actie vergroot de kracht en het uithoudingsvermogen van mensen. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.
    Brutale inbrekers hebben de afgelopen weken twee keer toegeslagen in de gevangenis in Hoorn. Beide keren roofden ze televisies uit de cellen van hun collegacriminelen. Dit lijkt me een typische combinatie van goede daad en kwaadaardige actie. Deze inbrekers moeten wel heel sterk zijn :-).

Niets meer of minder dan een nutteloze tijdsbesteding, zo noemen onderzoekers de zogenaamde teambuilding activiteiten na onderzoek naar de effecten ervan. Een dagje op de hei met alle collega’s mag dan leuk zijn, erg veel nut zou het niet hebben. Het maakt de groepsdynamiek althans niet beter, zo concludeerden onderzoekers van de University of Chester. Met name binnen de werkomgeving wordt wel eens gepoogd een team hechter te maken door collectief over hete kolen te lopen of elkaar met paintballen blauwe plekken te bezorgen. Maar uit de studie blijkt niets van een verband tussen de activiteiten en de groepsverhoudingen. De activiteiten met een hogere frequentie ondernemen, zou daarbij ook niet helpen. Toch wil ik bowlen! :-)

'Dromen tijdens studeren is nuttig'. Mensen die nieuwe informatie uit hun hoofd moeten leren, presteren beter als ze tijdens het studeren een dutje doen en dromen over hun taak. Dat bleek uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek waarin voor het eerst werd bewezen dat dromen een belangrijke rol spelen bij het begrijpen en verwerken van informatie. “Deze studie vertelt ons dat een droom een manier is van het brein om nieuwe informatie te integreren”, verklaart hoofdonderzoeker Robert Stickgold. “Dromen zijn aanwijzingen dat het brein bezig is om een herinnering te verwerken op meerdere niveaus, zodat onze prestaties daarna verbeteren." Stickgold raadt mensen dan ook af om de nacht voor een belangrijk examen wakker te blijven om te studeren. “Als je te lang wakker blijft om te studeren zul je slechter presteren bij de taak waar je voor leert”, aldus Stickgold. “Het geheugen verslechtert dan alleen maar, hoe vaak je ook aan de leerstof denkt.” Voor allemaal derhalve: "droom maar lekker" en denk vooral niet aan Marco Borsato ("Dromen zijn bedrog"). ;-)
    Serieus praten is goed voor de taalkennis van kinderen. Door op een serieuze manier met jonge kinderen te praten, kunnen ouders ervoor zorgen dat zij in taalkundig opzicht beter voorbereid naar school gaan. Dat bleek uit een studie waarop NWO-onderzoekster Lotte Henrichs onlangs promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Wanneer kinderen de ruimte krijgen om zelf betekenisvolle bijdragen te leveren aan gesprekken, gebruiken zij vaak als vanzelf kenmerken van schooltaal. Daarnaast speelt de mate waarin ouders hun kinderen voorlezen en verhalen vertellen een rol bij hun taalverwerving. Ja Carène, dat hebben we dus wel degelijk goed gedaan :-).

Nou Niekske, ik wens je weer heel mooie dagen met schitterende belevenissen. Geniet ervan.

Heel veel liefs en een dikke knuffel,
    je vader

• 09 Mei 2010 - 08:08

FlorisMevis:

Onder t motto 'beter laat dan nooit' wil k even zeggen dat k stinkend jaloers op je ben.