Alleenreizende blonde meiden :) - Reisverslag uit Lima, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Alleenreizende blonde meiden :) - Reisverslag uit Lima, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Alleenreizende blonde meiden :)

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

16 April 2010 | Peru, Lima

¡Hola!
Net terug van m´n ontzettend mooie Santa Cruz tocht in de Cordillera Blanca. Misschien wel de mooiste bergtoppen die k ooit gezien heb:) en het weer zat ook mee!
En deze keer was k een keer niet de enige lange, blonde meid: alle meiden (4 van de 6) waren blond en 3 van deze 4 trekken lekker alleen (als ´n zonder vriend/vaste groep)rond in Zuid-Amerika! Nu was het dus helemaal overal waar we kwamen ´Gringa, gringa´ en lachen, gieren, brullen als die lange gringa´s tegen de laaghangende lijnen van de marktkraampjes opbotsen... Achja
Gelukkig weer geen last gehad van de hoogte, hoewel we tot bijna 4800m geklommen zijn. Alleen een sprintje trekken op meer dan 4200m gaat net wat ver... Dan voelt ´t na 100m of je ´n halve marathon gerend hebt... k heb wel ff gebadderd op ongeveer 4400m en nee het was geen warm water deze keer! (waarschijnlijk is dat mijn hoogst gelegen naruurlijk bad ooit) Brrr, oh viel wel mee;)
Terugkomst in Jungay in de hostel was ook super. Iemand was jarig en we kregen gelijk bij aankomst een gratis uitgebreide lunch met verjaardagscake aangeboden! Wat wil je nog meer na 3 dagen wandelen:). Alleen denk k dat k wel per ongeluk een hapje cavia gegeten heb :S...
Foto´s ´n andere keer, want nu zijn bijna al mijn spullen in Huaraz (incl kabel voor fototoestel en memorystick..)
en misschien ben k toch met mijn verjaardag op 5686m hoogte van de zonsopgang aan ´t genieten...

xxx

Ps Chris, super voor je dat ´t eindelijk gelukt is:)
en papa, ja nog effies...

• 17 April 2010 - 14:07

John B.:

Hola :)

Happy Birthday @ 5686m!!! That's very cool! So you accidently ate Conejitos?? hehe

groetjes ;)

Van harte gefeliciteerd! Maak er een gezellige dag van! Kus, Margriet

• 18 April 2010 - 13:26

Bert Hoekstra:

Heej lieve schat,

Ik weet niet wanneer je deze reactie onder ogen krijgt, maar ik wens je (alvast) een super(geweldig(e)) 24e verjaardag en nieuw levensjaar toe. En ja, misschien begint die wel op grote hoogte (letterlijk en figuurlijk), uniek hoor ;). Krijg jij nu ook straks een gratis lunch en verjaardagscake aangeboden, of moet je die de anderen aanbieden?
    Ook van oma moe(s)t ik je van harte feliciteren en een fijne dag toewensen. ;)

Tja, en dan je laatste verhaal over alleenreizende blonde meiden. Waar komen die ineens allemaal vandaan, heeft dat soms met die Cordillera Blanca te maken? Moest voor jezelf toch ook een enigszins vreemde ervaring zijn om niet de enige te zijn.
    Met verbijstering heb ik gelezen dat je hoogstwaarschijnlijk een cavia naar binnen hebt gewerkt. En ik mocht Stoetel niet eens vetmesten voor Kerst! In m'n vorige reactie heb ik 't nog over de 'intelligentie' van die beestjes gehad en vrijwel op 't zelfde tijdstip zat jij van zo'n beestje te smullen? :-)

Vorige keer beloofde ik je nog uitleg te geven over het feit dat vakantie gelukkiger maakt dan bezit. Wel, dat zit waarschijnlijk zo (beetje psychologie ;) ). De euforie die men ervaart na de aanschaf van een nieuwe auto of een nieuwe gadget vervaagt snel. Of het te maken heeft met de herinneringen die men aan vakanties overhoudt, wordt nog betwijfeld, maar wetenschappers van de Cornell University in New York toonden wel aan dat belevenissen mensen door de bank genomen meer geluk brengen. Dit zou te maken hebben met het individualistische karakter ervan: ze zijn moeilijker te vergelijken met ervaringen van anderen. Daar staat tegenover dat het plezier dat iemand beleeft aan een nieuw product ophoudt zodra anderen hun betere, nog nieuwere modellen laten zien. "Belevenissen zijn moeilijker te vergelijken", verklaart psycholoog Gilovich tegenover The Telegraph. "Ze worden minder ondermijnd door sociale dictaten." "Stel je voor dat je een flatscreen televisie koopt", vervolgt de onderzoeker. "Je bent er hartstikke content mee tot je bij komt en een groter, nog beter exemplaar ziet. Dat maakt je wat teleurgesteld en geïrriteerd." Doet dezelfde situatie zich voor met een vakantie naar de Cariben, treedt een ander effect op. "Als je erachter komt dat ik dezelfde vakantie heb gehad en die van mij misschien zelfs wel beter was dan die van jou, dan zul je dat best even vervelend vinden. Maar ook weer niet zo erg, omdat je je herinneringen hebt. Het is je unieke connectie met de tropische eilanden die de vakantie maken", aldus Gilovich.
    Moraal van het verhaal: ga zo veel mogelijk vakantie vieren! :-)
    Echter, ik heb toch een kanttekening. Natuurlijk gun ik je al je schitterende vakanties, maar anderzijds hoop ik (een beetje egoïstisch) wel dat je een enigszins tot 'reisrust' komt, zodat we je hier ook nog kunnen meemaken :-).

En dan je terugkomst. Het zal wel zo moeten wezen, maar de laatste dagen is er geen vliegverkeer mogelijk in Noordwest Europa. Woensdagochtend (14/04) barstte in het zuiden van IJsland een vulkaan onder de gletsjer Eyjafjallajökull uit. De aswolk die daardoor ontstond zakte langzaam vanuit IJsland naar het zuiden, met een vertakking richting Scandinavië en één richting West-Europa. Omdat de asdeeltjes o.a. de vliegtuigmotoren onklaar kunnen maken, mag er tot nader order niet gevlogen worden. Het tijdstip waarop men denkt weer te kunnen gaan vliegen wordt echter steeds uitgesteld ("misschien morgen" :-) ). De vulkaan zelf blijft namelijk actief en de windrichting en -snelheid werken ook niet mee. Kort en goed, misschien zou je komende donderdag niet eens hebben kunnen landen op Schiphol. Iets vervelender tot slot: de vulkaan kan nog maanden actief blijven ;).

De volgende keer zal ik je wel weer met wat meer nieuwsberichtjes plezieren ;).

Nou Niekske, hopelijk tot gauw (misschien lukt het toch nog om te bellen op je verjaardag) en blijf lekker genieten!
    Heel veel liefs, een dikke zoen en knuffel,
    je vader

PS. Je verjaardagscadeautje krijg je bij thuiskomst.

• 18 April 2010 - 13:35

Abel Vliegen:

Proficiat.
    Mooie reis, mooie reis.
    seeyou

• 18 April 2010 - 19:39

Anique:

Dankjewel allemaal voor de felicitaties! en als ´t goed is ga k idd vanacht beginnen aan de beklimming van de Vallunaraju!!
    Laguna 69 was een mooi helder blauw meer tussen hoge besneeuwde bergen, maar wat spectaculairder was, was de terugweg naar Jungay: bovenop een maïsvrachtwagen!! De beste lift ooit!!!

Ps zie de nieuwe foto´s

• 18 April 2010 - 22:46

Anique:

Oh en papa/mama, voor als jullie geen verjaardagscadeautje weten: k heb nieuwe wandelschoenen gekocht...

• 18 April 2010 - 23:24

Michèle:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!

• 19 April 2010 - 06:15

Mama:

Lieve Anique, héél hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en dat jij als verjaardagscadeau de mooiste zonsopgang en zonsondergang ooit mag zien. Ik wens je een geweldige dag. Heel veel liefs van mama.

• 19 April 2010 - 07:54

Stéphanie:

Heej lieverd, HARTELIJK GEFELICITEERD!!!!!!!

xxxx

• 19 April 2010 - 10:32

Bert Hoekstra:

Heej Niekske,

Nu kan het, nu ben je jarig, dus...

Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!

:-) :-) :-)

Heel veel liefs,
    xxx papa

• 19 April 2010 - 15:01

Deeske:

Ey moppie,

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de gloooriaaaa....Hieper de piep HOERAAA!!

Meiske een hele fijne verjaardag daar, geniet ervan!! Dikke kus

• 19 April 2010 - 15:31

Ben:

Van harte gefeliciteerd
    met je vierentwintigste verjaardag en je zult ongetwijfeld een mooie dag hebben gehad .Groetjes Ben.

• 19 April 2010 - 16:11

Monique Landman:

Hey Anique,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Wow op 5686 m hoog zonsopgang zien... wat wil je nog meer op je verjaardag ;)
    Geniet ervan en nog een fijne dag!

Heel veel liefs, Monique

• 19 April 2010 - 17:54

Klaas:

van harte gefeliciteerd Niekske, Hoop dat je een prachtige zonsopgang tegemoet gaat ook voor de rest van je leven en dat je tot volle bloei mag komen en nog veeel reisjes mag ondernemen onder een positief gesternte...

Even nog over die vulkaan,
    De uitbarsting heeft veel stof doen opwaaien in de media en verveelde piloten hebben nu stofzuigermotoren gemonteerd om op deze wijze toch een ontheffing te krijgen voor de vlucht

Dikke zoen van Klaas X

(Tot spoedig!)

• 19 April 2010 - 18:05

Anique:

Dankje, dankje, dankje!! Mijn dag begon 'heavy' met de lange klim, zonder echt geslapen te hebben... Maar k heb de top gehaald:D !!! en ondanks 'n paar dutjes onderweg in de sneeuw (de gids ook, want hij had ook niet geslapen...) nog snel ook! Te snel eigenlijk, want nu moesten we halverwege een pauze houden van bijna een uur, omdat we anders de top zouden bereiken in het donker... Ja, 'loca, loca' om het in 1 dag ipv 2 dagen te doen, maar dat bleek uiteindelijk dus geen probleem :) (hoewel de laatste 100m me wel zwaar vielen... ookal had dat waarschijnlijk vooral met de hoogte te maken.) Helaas was het wat bewolkt, {t sneeuwde zelfs... Maar ons topje mocht toch het zonnetje zien :)

xxx

Ps misschien dat bellen er in Cusco inzit! (k heb nu namelijk geen hostel... afgelopen nacht de hele nacht lopen en komende nacht in de bus naar Lima)

• 19 April 2010 - 20:43

Bianca Hoekstra:

Heey lieve Anique, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk ook van Gerard, Kady en Melina. Groetjes en liefs van ons

• 20 April 2010 - 15:33

Funs:

Heej Anique!

Alsnog een reactie! Ik hoop dat het nog heel leuk is/wordt! Hartelijk gefeliciteerd nog met je verjaardag!

Groetjes,
    Funs