3 dagen winter in de zomer in de winter - Reisverslag uit Tingo María, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu 3 dagen winter in de zomer in de winter - Reisverslag uit Tingo María, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

3 dagen winter in de zomer in de winter

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

22 Januari 2017 | Peru, Tingo María

Ja het is dan toch eindelijk na 5 jaar gelukt: ik ben met Romina in Tingo Maria!!! Heerlijk om zoveel groen te zien en zoveel water te horen. Gelukkig valt het heel erg mee met de muggen. Het laatste gedeelte van de busreis was net zoiets als het oerwoud gedeelte van de Fata Morgana in de Efteling alleen dan met echte planten en per bus ipv in een bootje. Eergisteren had Romina me meegenomen naar een plek in de rivier om te gaan zwemmen. Net de stroomversnelling in een tropisch zwemparadijs maar dan wat groter, groener om je heen en geen chloor in het water. Heerlijk dus!
Later meer, maar ik heb nu niet veel tijd... Er staat vandaag nog een watervallentour op het programma :D

Nu is later dan :) , terug in Lima, met laptop wat toch iets makkelijk schrijft dan de telefoon...

Even tussendoor, de foto´s van de afgelopen 3 dagen staan inmiddels op facebook, dus wie dat heeft kan ze daar zien.

Eerst maar even de titel uitleggen, voor ik daar commentaar op krijg, hè vader ;) . Eigenlijk zou ik in Europa zijn en winter hebben. Hier in Peru is het echter zomer, dus voor mij is het nu ´de zomer in de winter´. In de jungle wordt januari, februari, maart echter gezien als de winter, omdat dan het regenseizoen is, dus vandaar dat ik met 3 dagen in Tingo Maria 3 dagen ´winter in de zomer in de winter´ heb.
Gelukkig heb ik van de regen geen last gehad! Het was doorgaans bewolkt, heeft wel wat geregend, maar ik heb alles kunnen doen wat op de planning stond. :D Dat was o.a. zwemmen in de rivier, tocht over het meertje met wandeling in het bos (met een grote, 800 jaar oude boom), uitzicht over Tingo, bezoek aan de bekende grot vlakbij Tingo waar diep in de grot een bepaald soort vogel broedt, de watervallenbeek omhoog klimmen (door de watervallen heen :D ) en natuurlijk streekgerechten eten en sap van voor mij onbekende vruchten proberen. Eten is en blijft heel belangrijk in Peru. Ieder gesprek eindigt dan ook in praten over eten en drinken. (Ik val ook nooit af als ik hier ben :P )
Vooral de watervallentocht was heel bijzonder. Behalve dat de watervallen mooi zijn en het een hele ervaring is om erdoor en langs te klimmen, is de omgeving echt jungle. Allerlei tropische planten, geweldig mooie, grote blauwe vlinders (Helena´s) en, dat vind ik wat minder om tegen te komen, een slang, die gelukkig snel uit zichzelf weer van het pad verdween... Verder was het heel gezellig met Romina´s familie en ben ik heel harteljk ontvangen. Nu weer terug dus in Lima, morgen heb ik een bus naar het noorden naar Los Organos.

• 26 Januari 2017 - 14:12

Bert Hoekstra: