I was sailing... - Reisverslag uit Puerto Williams, Chili van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu I was sailing... - Reisverslag uit Puerto Williams, Chili van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

I was sailing...

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

20 Januari 2010 | Chili, Puerto Williams

Heeheey buenas tardes vanuit het einde van de wereld :) !! Wauw, alles was geweldig de laatste dagen! De overtocht met de zeilboot waarbij ik ook even mocht proberen te zeilen :) (iets met lintjes en hoeken en compromis tussen snelheid en richting, ging prima! totdat de wind ging liggen..) en de 5daagse hike op eiland Navarino was denk ik de beste wandeling ooit!! (misschien zelfs beter dan de Milford track in NZ, in ieder geval veel avontuurlijker want er was niet echt een pad, dus het was met behulp van kaarten, kompas en beschrijvingen je weg vinden.) En het weer zat ook echt mee:). k Was wel echt blij dat ik de tocht samen met mijn medepasagier van de boot heb kunnen doen, want soms was het ook wel gevaarlijk: steile afdalingen door puin en sneeuw MET de zware, grote rugzak... papa, mama 't is maar goed dat jullie dat niet wisten:) Maar het was alle moeite meer dan waard! 'n prachtige wereld, kamperen bij de mooiste meertjes waarvan je 't water zo kon drinken, en iedere avond kampvuur...
En Antarctica komt nog wel een keer, leren zeilen en dan zelf ernaartoe varen:) (ach ja, blijven dromen... Maar k wil wel leren zeilen, 't was geweldig!!!)
Morgen heb k een vlucht naar Punta Arenas (waarbij k maar 10 kilo aan bagage mee mag nemen, hmmm...) en dan door naar Puerto Natales en Torres del Paine voor de volgende tocht (van ongeveer 9 dagen...)
Veel liefs, xxx

Ps Peetoom, gefeliciteerd met je verjaardag!!

• 20 Januari 2010 - 22:14

Michèle:

Heej Anique!

Fijn dat alles leuk en mooi is! Wel voorzichtig blijven doen he! geen plannen meer voor antarctica dan? Heel veel plezier verder!

liefs

• 20 Januari 2010 - 23:37

Heej lieve schat,

Ik ben heel blij weer iets van je te vernemen. En dan zulke ervaringen! Schitterend! Als ouder weet ik wel dat met al dat avonturieren je beter niet van alles van tevoren op de hoogte kunt/wilt zijn. Daarbij vermoedde ik natuurlijk wel, dat je zo nu en dan in wat minder veilige situaties (understatement) terecht zou kunnen komen. Maar ik weet ook dat je verstandig bent en goed uitkijkt. Toch? Wees gewoon voorzichtig!
    En dan nu naar achtereenvolgens Punta Arenas, Puerto Natales en Torres del Paine. Die volgende wandeltocht zal je weer door een geweldig mooi gebied voeren. Ik heb er al wat foto's van kunnen bekijken. Hopelijk heb je daarbij weer steun van een/je reisgenoot. In dat soort contreien is het erg prettig als je niet alleen bent.
    Hoe doe je dat trouwens met die slechts 10 kilo bagage, want je hebt zowat het dubbele aan gewicht bij je? Kun je met bijbetaling meer meenemen?

Hier gaat alles z'n gangetje. Je beesten maken het goed, de sneeuw is verdwenen, etc.

Nog wat nieuwsberichten:
    Van de aardbevingsramp in Haïti zul je daar wel niet veel hebben meegekregen, denk ik. Er zijn al 75.000 doden en dat aantal kan nog wel oplopen naar 200.000 (of meer). Verschrikkelijk hè. :-(

Judoka Mark Huizinga heeft met een IQ van 142 de hoogste score van bekende Nederlanders ooit behaald in de 10-jarige geschiedenis van de 'Nationale IQ-test'.

Nooit meer zal de Britse kater Casper een ritje met de bus maken. In zijn woonplaats Plymouth is hij doodgereden door een auto. :-(

Het stadsgewest Marseille moet een schadevergoeding betalen aan een vrouw die in 2001 uitgleed door hondenpoep op de stoep en daardoor een botbreuk opliep. Zij vervolgde met succes de gemeente die had geredeneerd dat de voetgangster bij 'normale waakzaamheid' de drol met een slalombeweging had kunnen omzeilen.

Abdullah (112) en Elif (110) Adigüzel uit het dorpje Arguvan in het midden van Turkije zijn 90 jaar getrouwd. Het stel leerde elkaar kennen in de Ottomaanse tijd - de periode voor de stichting van de Turkse republiek in de jaren twintig - en trouwden naar eigen zeggen uit liefde. Ze kregen tien kinderen en het aantal klein- en achterkleinkinderen is inmiddels opgelopen tot 113. :-)

Zoek je publiciteit?
    Een Brits televisieproductiebedrijf is op zoek naar een terminaal zieke vrijwilliger die zijn of haar lichaam wil laten mummificeren voor de camera.

Heel veel liefs en een dikke knuffel,
    je vader

• 20 Januari 2010 - 23:48

John B.:

Hoi :) That's so cool you're sailing! That's awesome! I'm enjoying seeing your photographs, you have a very good eye for taking photos, too :)

Hasta luego,
    -jb

• 22 Januari 2010 - 10:07

Bert Hoekstra:

Oh ja, waar blijven al je mooie foto's nou? :-)

• 27 Januari 2010 - 18:04

Heej lieve schat,

Lekker aan de wandel?

Ik wil je toch even op de hoogte stellen van hevige regenval en overstromingen in Peru. Ik weet natuurlijk dat het nog wel even duurt voordat je daar arriveert en dat dan de weersomstandigheden heel anders kunnen zijn, maar de infrastructuur heeft er momenteel flink onder te lijden en daar heb jij straks wel degelijk mee te maken.

Het gaat om de volgende (ingekorte) berichtgeving:
    Door hevige regenval en modderstromen in Peru raakte de treinverbinding met de Inca-stad Machu Picchu maandag geblokkeerd, waardoor bijna tweeduizend toeristen kwamen vast te zitten. De gestrande toeristen in Machu Picchu en omgeving worden per helikopter geëvacueerd uit het door noodweer getroffen gebied, maar dinsdag waren pas ongeveer 125 toeristen per luchtbrug vertrokken. De ouderen, zieken en de mensen die flink geld betalen zijn het eerst aan de beurt; backpackers hebben het nakijken. Zeker zeven mensen onder wie een 23-jarige Argentijnse toerist zijn tot nu toe omgekomen door het noodweer dat sinds zondag de regio teistert. In het gebied is de noodtoestand uitgeroepen. Water en modder verwoestten de huizen van drieduizend mensen en ook landbouwgronden zijn ondergelopen. Bruggen en delen van wegen zijn ingestort en rivieren traden buiten hun oevers. De voedselprijzen in het gebied zijn gestegen voor toeristen. "We hebben niks meer te eten en we hebben geen idee hoeveel water er nog is", aldus een Argentijnse toerist tegen lokale media. Per jaar bezoeken ongeveer 1 miljoen toeristen de steden uit de Inca-beschaving in de jungle in het Andesgebergte.

Niekske, ik zou je dus willen adviseren het nieuws hierover, maar tevens over mogelijk andere getroffen gebieden, goed in de gaten te blijven houden. Als je in die contreien arriveert moet je je ook goed laten informeren over de lokale situatie (bergwandelwegen blijven veelal lang onbegaanbaar).

Zo, met dezen heb ik mijn vaderlijke plichten weer vervuld :-).

Heel veel liefs en een dikke knuffel wederom,
    je vader

• 27 Januari 2010 - 18:05

PS.
    Stoetel heeft het de laatste twee weken weer behoorlijk op z'n heupen: gillen en piepen bij elk geritsel dat ie hoort (of meent te horen). Nu is het wel zo, dat ie na de feestdagen weer minder te eten krijgt (hij hoeft voorlopig nl. niet vetgemest te worden om ....) :-). En Cherry zit dik in de rui: nu lukt vliegen bijna helemaal niet meer.

• 30 Januari 2010 - 12:28

Mark:

Wouw wat een geweldige verhalen weer!
    Heb afgelopen week een film gezien waar ik al jaren van aant dag dromen bent, en jij bent het nu ongeveer aant doen. film heet (Into The Wild)
    Als je terug bent moet je deze echt maar eens kijken.;)

Nog heel veel plezier en doe een beetje voorzichtig he! Zijn nog veel mensen die je graag nog edens zien ;)

(K) Mark

• 31 Januari 2010 - 16:38

Mama:

Hoi Niekske,

Ik begin nu wel heel benieuwd te worden hoe het je allemaal is vergaan. Een trektocht van negen dagen is niet niks en ik hoop dat het ditmaal toch iets "gecivivliseerder"is dan je voorlaatste tocht. Terecht dat je schreef " het is maar goed dat papa en mama niet alles van te voren weten wat ik allemaal doe". Maar ik ben ook heel trots op je dat je het aandurft en volbrengt met de twintig kilo op de rug onder die omstandigheden. Niki ik hoop dat je snel weer een internetmogelijkheid tegenkomt.
    Het nieuws van hier is toch wel dat de winter maar voortduurt. Het is meer dan 25 jaar geleden dat we zoveel sneeuwdagen hebben gehad(en zoveel gladheid !). Verder volgt mama nu toch een soort reïntegratieprogramma in de hoop dat het toch nog iets wordt. Waar dit naar toe leidt kan ik nu nog niet zeggen want ik ben nog maar net begonnen. Heel veel liefs schat, mama

• 13 Februari 2010 - 15:47

Bert Van Wee:

Hoi Anique, dank voor de felicitatie. Dat je daar om gedacht hebt, geweldig! Klinkt geweldig allemaal! Jammer van het fototoestel. Enkele weken geleden ben ik met Margriet naar Sittard geweest. Ik hoop dat je er de volgende keer weer bent!

Groetjes, en veel plezier, Peetoom Bert