Mam is terug in Auckland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Mam is terug in Auckland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Mam is terug in Auckland!

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

31 December 2010 | Nieuw Zeeland, Auckland

Jaja, een volle dag eerder dan verwacht, terwijl ik niets vermoedend hard aan het werk was :P, stond ze daar ineens: mijn moeder, terug van haar grote avontuur op het zuidereiland, helemaal zonder zich te verrijden in groot en druk Auckland, nog met de rotte eiergeur om haar heen van de hotsprings waar ze die ochend lekker in gebadderd had... Lekker kopje koffie, muffin erbij en kwebbel, kwebbel over alles wat gebeurd was natuurlijk. Alleen vanmorgen, op oudejaarsdag, moest ik om 5 uur 's morgens beginnen met werken en omdat niemand schijnbaar zin heeft om dan te werken (2 collega's die 't van mij over moesten nemen, kwamen niet opdagen) moest ik 2 uur langer door werken en was ik vrijwel de hele tijd in m'n uppie in café terwijl 't toch wel drukjes was... Nu dus gaar, maar toch de boodschappen gedaan om de komende dagen in Coromandel met kamperen vooruit te kunnen. Lekker glaasje (lees: een paar glaasjes) koude witten wijn d'rbij, lekkere pastasalade gemaakt, heerlijk zomers :D, en nu kan het knalfestijn schijnbaar al (ruim een uur te vroeg) beginnen... Om het toch een Hollands tintje te geven, had ik bedacht oliebollen te gaan bakken, maar ze willen nog niet echt rijzen en waarschijnlijk wordt het dus een kledderig hapje :S . We weten nog niet wat we precies gaan doen, maar als we niet te moe zijn gaan we ons oud&nieuw vieren in het geweldige café aan het eind van de straat :P en misschien dat we zelfs de berg oplopen om naar het vuurwerk van de skytower te gaan kijken :P.
Maar goed, iedereen alvast een hele goede roetsj en tot snel!!!

liefs, Carène en Anique

• 31 December 2010 - 16:55

Jeannette54:

waar kan ik in Auckland het beste en goedkoopste een auto huren
    Het betreft 17 feb. tot 18 maart.

Groetjes
    Jeannette

• 03 Januari 2011 - 20:29

Greta:

Hoi Anique en Carene!

Ik wil jullie een gelukig nieuwjaar wensen. Het was een raar idee,dat het bij juliie al 2011 en bij ons nog 2010....
    Hebben jullie het leuk gehad? Ben benieuwd,wat er nog meer gebeurd is en gaat gebeuren bij jullie. En hoe het met CArene gaat,wil je nog wel terug?
    Ik hoop van wel natuurlijk
    weer alle liefs ,

greta

• 03 Januari 2011 - 21:48

Margriet:

Je hebt het gedaan, Carene!! Geweldig!
    Ik lees net pas de recente reisverslagen. Gelukkig weer enigszins op de hoogte.

Ik wens jullie heel veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar.

• 06 Januari 2011 - 16:40

Greta:

Hoi,

Hoe gaat het nu met jullie?
    Het is wel lekker weer bij jullie,hier begint de sneeuw langzaam te smelten.
    En veranderen de ijsbanen weer in gewone straten en stoepen...
    Van mij mag het weer lente worden!

Heel veel liefs en groetjes,
    gretavanlexmond@home.nl

• 06 Januari 2011 - 18:01

Bert Hoekstra:

Heej Niekske (en mam ook),

Allereerst - het is vandaag Driekoningen, het mag dus nog net (alleen niet meer voor de Nieuw-Zeelanders :-) - voor iedereen een gelukkig, voorspoedig en gezond 2011.
    Voor Carène alvast een geweldig mooi vervolg van je vakantie in het hoge noorden :-).

Eindelijk, na heel lange tijd, de beloofde nieuwsberichten.
    't Is nogal veel, ik zal het derhalve in delen moeten publiceren. Sorry :-).

Ondanks die delen heb ik nog flink moeten snijden in het nieuwsaanbod.
    Ik zal het daarom niet hebben over het kindermisbruik in de RK-kerk en de kinderdagverblijven, door politie en jeugdwerkers. Het nieuws zal ook niet gaan over de vele sneeuw (1x per 50 jaar gemiddeld valt een dergelijke hoeveelheid van 30 à 40 cm), de sneeuwpret en het bijbehorende ongemak (ikzelf bijv. ben al twee keer onderuit gegaan), de witte kerst (ook bijzonder), de overstromingen in Australië, over het vermeende winterklaar zijn van de NS en ProRail (de aanpassingen in de dienstregelingen, het ondeugdelijke materieel, de slechte informatievoorziening - dat was allemaal weer ouderwets bar en boos), over de bezuinigingen op cultuur en onderwijs, over de Belgische kabinetsformatie (met 207 dagen Nederland in tijdsduur bijna voorbijgestreefd; de langste formatie in Nederland, die van het kabinet-Van Agt I in 1977, duurde 208 dagen ;-) LAATSTE NIEUWS: de bemiddelaar voor de nieuwe Belgische regering Johan Vande Lanotte heeft aangegeven te willen stoppen; jep, dat record staat nu wel vast :-) ) of Berlusconi, de wereld-, Europese en Nederlandse economie en de euro, over banken, hun stressbestendigheid en bonussen, over terroristische aanslagen en de dreigingen ermee, over Wikileaks en Assange, TNT Post, etc.
    Nee, nee, nee, - hoewel geweldig te persifleren natuurlijk - niets van dit alles.

Waar gaan de nieuwsberichten dan wel over?
    Nou, bijv. over uit de lucht vallende vogels (deel 2) en spijtoptanten (deel 3).

Maar eerst dit Niekske.
    Jou en mam al bekend, maar ik wil de andere lezers het goede nieuws over jouw parkietje Cherry evenmin onthouden: hij leeft nog. Ik stond eergisteren op en Cherry was in geen velden of wegen te bekennen. Niet in z'n kooi, niet bij de spiegels of in de planten, niet op of achter de verwarming en niet in de kerstboom. Ik vernam ook geen enkel vogelgeluidje, geen enkel levensteken van dat beestje. Shit, lag Cherry dan soms ergens kassiewijle? Ik had nog een paar opties: de radio hard aan en vervolgens ook de afzuigkap. Als ie nog leefde zou ie daar vast op reageren (in het ultieme geval kon ik de stofzuiger nog aanzetten). Helaas geen reactie van Cherry, toch ging ik door met zoeken... Eindelijk zag ik hem. Kwam dat beestje doodgemoedereerd vanachter de glasgordijnen gewandeld. Alsof er niets aan de hand was, alsof ie dat elke dag zo deed. Ik was enerzijds blij dat er niet weer een beest van jou bij mij de pijp was uitgegaan, maar anderzijds kon ik hem de nek wel omdraaien... :-).

Ik weet niet of jullie het in Nieuw-Zeeland gemerkt hadden, maar de 26 miljoen nieuwjaarsrolletjes van de Groningse banketbakker Vegter die de laatste weken van december zijn verkocht, bleken maar lastig te vullen met slagroom. De nieuwe, dikke spuitkop op slagroomspuiten van A-merken was de boosdoener, deze past niet meer in de traditionele nieuwjaarstractatie. De miljoenen opgerolde wafeltjes worden vooral in het noorden en oosten van het land verorberd. Ook worden grote partijen verscheept naar 'emigrantenlanden' als Australië, Canada en de VS. Het is traditie de rolletjes, gevuld met slagroom, te eten op nieuwjaarsdag, als symbool van het nieuwe jaar. Honderden beteuterde rolletjesliefhebbers belden naar de banketbakker omdat ze de slagroom niet in hun rolletje kregen. De bellers kregen het advies het tuitje van een ballon te knippen en die over de kop te schuiven. ''Net als een condoom'', legde de directeur uit.
    Tja, toch zijn er nog genoeg mensen die moeite hebben een condoom om te doen; en dan...? ;-)

Op Nieuwjaarsdag woonden er 6.934.196.000 mensen op aarde, volgens een schatting van de Deutsche Stiftung Weltbevölkerung (DSW). De wereldbevolking is afgelopen jaar met ongeveer 80 miljoen mensen toegenomen. Ergens halverwege het komend jaar wordt de 7 miljardste bewoner geboren. In 2025 passeert de wereldbevolking de grens van 8 miljard, schat de Duitse stichting. Elke seconde komen er gemiddeld 2,6 nieuwe aardbewoners bij.
    Misschien is 21-12-2012 dan toch een optie? :-)
    Ronde getallen zijn wel besteed aan de ouders van het eerste kind dat in 2011 in Vlaanderen ter wereld kwam. De vader en moeder van Cadence Timmermans, geboren op 01-01-11, huwden elkaar op 09-09-09.
    Nou, zo bijzonder is 01-01-11 toch niet. Als hun kind nou op 10-10-10 was geboren, of er was een planning voor 11-11-11 of zo...
    Een 110-jarige man in Maleisië is van plan om te trouwen. Na zijn oproep in een krant voor een echtgenote, voor gezelschap en om voor hem te zorgen, reageerde de 82-jarige Sanah Ahmad. De stokoude Ahmad Mohamad Isa heeft twintig kleinkinderen en veertig achterkleinkinderen (hé, dat was tenminste op het moment van schrijven; :-) oeps, dan heeft ie z'n kinderen zeker allemaal overleefd?). Sanah is weduwe en moeder van negen kinderen (nou ja, bij elkaar geteld is dat dan ook weer enigszins rechtgetrokken :-) ). Ze was aangetrokken tot de 110-jarige, omdat die lijkt op haar overleden echtgenoot en ook dezelfde naam heeft. De man was blij met haar reactie: ''Het maakt niet uit wie het is, als ze maar kan koken voor mij. Alleen leven is eenzaam, ik ben bang om alleen te slapen.'' Kijk, dat snap ik toch niet. Een beetje vent... :-) Overigens gaat zijn dochter de zaak regelen. Ahmad was vijf keer eerder getrouwd. Vier vrouwen zijn overleden, van de vijfde is hij gescheiden.

Parlementsvoorzitter Francesco Cascio van Sicilië heeft een commissie opgeheven die al jaren zonder resultaat aan een nieuwe grondwet van de Italiaanse autonome regio sleutelt. De nutteloze commissie heeft in 2010 in totaal maar zeven uur vergaderd, wat wel 165.000 euro heeft gekost; meer dan 23.571 euro per vergaderuur. De voorzitter van de commissie kreeg, naast zijn gewone salaris als parlementariër, een opslag van 3316 euro per maand voor gemiddeld 34 minuten vergaderen het afgelopen jaar. Sinds juli kwam bij zes van de tien pogingen om een vergadering te houden, geen enkele van de dertien vaders in spe van de nieuwe Siciliaanse grondwet opdagen. De commissie die weinig werk verzette, kon trouwens wel rekenen op een technische ondersteuning van zeven man.
    Hoe zat dat ook alweer op Sicilië met die criminele organisatie (maffia of zo...?). :-)

Een echtpaar in Augsburg in Duitsland heeft ondervonden dat het niet altijd verstandig is om tieners alleen thuis te laten. Hun 16-jarige dochter organiseerde op oudejaarsavond een feest, dat volledig uit de hand liep. Toen de ouders op nieuwjaarsdag thuiskwamen, bleek hun woning veranderd in een zwijnenstal. Zo had een aantal van de circa 150 'gasten' kennelijk zulke hoge nood gehad, dat ze niet konden wachten tot het toilet in het huis beschikbaar kwam. Ze deden hun behoefte in diverse vertrekken, maar ook in het zwembad. Een groot deel van de garderobe van de familie dreef tussen de uitwerpselen in het zwembad. Ook bleken de feestgangers een aantal spullen, waaronder antieke vazen, sculpturen en drie laptops, te hebben ontvreemd. De schoonmaak van het huis gaat volgens de politie duizenden euro's kosten.
    Ik zou zeggen: "scheiße". Maar misschien dat die Duitse jeugd iets van Taiwanese varkens kan leren...
    Na een succesvolle test op een boerderij in het zuiden van Taiwan moeten voortaan alle varkens in het land naar het toilet. Volgens het milieubureau van de overheid scheelt het veel vervuiling als de dieren niet te pas en te onpas hun behoeften doen, maar daar één plek voor kiezen. Op de testboerderij werd een toiletruimte ingericht, die werd ingesmeerd met de uitwerpselen van varkens. Dat trok de dieren aan, zodat ze op de juiste locatie poepten en plasten.
    Offe, zou dat zwembad soms van tevoren volgesmeerd zijn met...?

Het Nederlands voetbalelftal sloot 2010 af als nummer twee van de wereld. Op de wereldranglijst van de FIFA staat Spanje nog altijd eerste, al is de voorsprong op Oranje kleiner geworden.
    Duitsland nam de derde plaats over van Brazilië. In de top tien van het klassement wisselden verder Egypte (nu negende) en Kroatië (nu tiende) van plek. Nederland was wel het best presterende land van 2010. Het team van bondscoach Bert van Marwijk won vijftien van zijn zeventien wedstrijden.
    Gelukkig hebben we ook een echte Nederlandse nummer 1 :-) : Joran staat op nummer 1 van de misdaadranglijst van het Amerikaanse TIME Magazine. TIME Magazine heeft de aanhouding van Joran van der Sloot in Peru in mei, uitgeroepen tot belangrijkste gebeurtenis van het jaar op het gebied van misdaad. In de misdaad top-10 staan ook de Belgische parachutemoord, de steekincidenten op Chinese scholen en de rechtszaak tegen de ontvoerder van het 14-jarige Amerikaanse meisje Elizabeth Smart, dat uit haar slaapkamer werd meegenomen. TIME heeft ook ranglijstjes gemaakt voor andere onderwerpen, zoals reclames, trends op Facebook, boeken, rampen, gadgets en religie (yes, ook allemaal belangrijke onderwerpen).

Voor als je soms van plan was Japans te gaan studeren, je kunt je nog bedenken: het Japanse schrift Kanji heeft er officieel 196 tekens bij. De overheid heeft bovendien besloten om vijf tekens te schrappen die vrij ingewikkeld waren om te schrijven. De maatregel brengt het nieuwe totaal aantal tekens van het Kanji op 2136. Officieus bestaan echter wel zo’n 50.000 ‘kanji’, een gemiddelde Japanner kent er echter maar een paar duizend van. Het is voor het eerst in 29 jaar dat Japan wijzigingen aanbrengt in het geschrift. Het Kanji kwam na de Tweede Wereldoorlog in zwang voor algemeen gebruik.

Tja, en dan nog wat cijfertjes:
    De Amerikaanse huizenmarkt verliest dit jaar 1,7 biljoen dollar aan waarde door het uiteenspatten van de vastgoedbubbel. Het verlies over 2010 ligt daarmee nog veel hoger dan de 1 biljoen dollar die in 2009 in rook opging. Het totale verlies sinds het piekniveau van de markt in juni 2006 is inmiddels opgelopen tot 9 biljoen dollar. Ter vergelijking, de oorlog in Irak heeft de Verenigde Staten van 2001 tot eind september 2010 750,8 miljard dollar gekost.
    Elk ander land zou toch zo'n beetje failliet zijn, zou ik denken, maar die Amerikanen... ongelooflijk.
    Nb. Voor wie het nog niet wist: het uiteenspatten van Amerikaanse vastgoedbubbel lag aan de basis van de wereldwijde financiële crisis.
    Nee,dan ons landje.
    De Nederlandse staat verwacht in 2011 een financieringsbehoefte te hebben van 117 miljard euro (dat bedrag moet dus geleend worden). De Nederlandse staatsschuld loopt op naar 338 miljard euro in 2011. Eind 2010 bedroeg de schuld circa 317 miljard euro, eind 2009 kwam de staatsschuld nog uit op 282 miljard euro.
    Peanuts, zou ik zeggen, dat heeft het ABP toch gewoon in kas? :-)

Een twee meter hoge kerstboom in de Duitse plaats Koblenz, bleek bij nadere inspectie een wietplant te zijn. De plant stond in een kerstboomhouder en was versierd met kerstlampjes. Bewoners zeiden dat ze de boom nog meer wilden versieren en er nog cadeautjes onder zouden leggen.
    Hij rook waarschijnlijk ook zo lekker... :-)
    In Nederland is de nepkerstboom nog steeds het populairst. Het optuigen van de kerstboom is een echte vrouwenklus. Maar als het hoogste punt bereikt is, komt de man wel in actie: hij plaatst de piek op de boom.
    Is dit niet iets Freudiaans? :-)

En dan de nieuwe concurrentie voor psychologen.
    In de Oekraïne hoefden de mensen de feestdagen niet alleen een borrel te drinken. Entertainmentbedrijf Kind Fairy (what's in a name?) biedt namelijk 'drinkmaatjes' aan. Het bedrijf zorgt voor zo'n 14 euro voor een drinkmaatje waarmee je kunt praten over onder andere vrouwen, kunst en politiek. "Eigenlijk zijn al onze mensen getalenteerd. Ze kunnen gitaar spelen, zingen of poëzie reciteren", aldus eigenaresse Peyeva. De dienst is niet alleen populair onder borrelaars. Ook mensen die weigeren om in therapie te gaan en het fijn vinden om hun verhaal aan een vreemde te vertellen, maken gebruik van de dienst.
    Dus Niekske, wie weet, als je toch niet echt als psychologe wilt gaan werken... :-)

Tot zover het eerste deel.

Veel groeten en een dikke knuffel,
    je vader (da's voor Anique) en Bert (voor mam)

• 07 Januari 2011 - 01:24

Anique:

Aan Jeannette:

k weet dat A2B rentals een van de goedkoopste verhuurders is, vooral als het voor langer dan 45 dagen zou zijn. Er is geen kilometerlimiet. Ze hebben een kantoor bij het vliegveld en in het centrum.

• 07 Januari 2011 - 10:21

Bert Hoekstra:

Deel 2.

Tja, die uit de lucht vallende vogels. En dan bedoel ik niet Cherry, die soms na een lange vlucht van vermoeidheid zomaar ergens neerploft... :-)
    Nee, in de Amerikaanse staat Arkansas zijn ongeveer vijfduizend vogels dood uit de lucht gevallen. Een gebied in de stad Beebe van nog geen twee vierkante kilometer groot, raakte bezaaid met vogellijkjes. De zwerm vogels is mogelijk op grote hoogte geraakt door de bliksem of door een hagelbui. Ook zou het kunnen zijn dat de merels geschrokken zijn van het vuurwerk tijdens de jaarwisseling en door de stress zijn gestorven. Onderzoekers hebben tientallen vogels meegenomen voor onderzoek om te achterhalen waardoor ze massaal uit de lucht zijn gevallen. De oorzaak van de mysterieuze vogelsterfte is in ieder geval niet een ziekte of een virus. ''Alle organen zijn nog intact'', zei een dierenarts in overheidsdienst vooruitlopend op laboratoriumuitslagen tegen nieuwszender CNN. De gemeente heeft een bedrijf ingehuurd om de lijkjes op te ruimen.
    Daar bleef het echter niet bij, Niekske. Nog geen week later zijn er ook in de naastgelegen staat Louisiana massaal dode vogels neergestort. Dat gebeurde bij de plaats Pointe Coupee Parish. Het gaat om circa vijfhonderd exemplaren. Een aantal lijkjes is voor onderzoek naar een laboratorium gestuurd. Ondertussen wordt ook onderzocht waarom zo'n 80.000 tot 100.000 vissen in dezelfde staat opeens dood in de rivier dreven. Vooral dode zoetwaterbaarzen zijn aangetroffen in de omgeving van de plaats Ozark, wat volgens de autoriteiten aangeeft dat het niet om vervuiling gaat. Dan zouden alle vissen in dat gebied zijn getroffen.
    Merkwaardige verschijnselen, nietwaar Niekske. Dat geeft dan weer voeding aan de wildste geruchten die in de VS de ronde doen over de mysterieuze massale dood van de vogels en de vissen. Zowel Bijbelse tekens voor het einde der tijden, chemische complottheorieën als een connectie met UFO's worden genoemd. Biologen denken dat de vissen wel door een ziekte zijn omgekomen, omdat maar een soort getroffen lijkt te zijn. De vogels zijn volgens dierenarts in overheidsdienst George Badley angstig geworden, waardoor ze wild rondfladderden en zich dood vlogen tegen huizen en bomen. Er worden nog onderzoeken uitgevoerd of de dieren mogelijk zijn vergiftigd of ziek waren. De vogel- en vissterfte zouden geen verband met elkaar houden.
    En dan was er (voorlopig) tot slot ook sprake van mysterieuze vogelsterfte in Zweden. Agenten troffen circa honderd kauwen aan op een straat in Falköping, 125 kilometer ten noordoosten van Göteborg. Sommige vogels waren al door automobilisten overreden, maar agenten zeiden dat de meeste beesten op het eerste gezicht geen verwondingen hadden. Resultaat van een onderzoek door dierenartsen is volgens het staatsveterinair instituut van het land dat de kauwen gestorven zijn door ''extern geweld''. De gespecialiseerde dierenartsen konden nog niet zeggen wat de doodsoorzaak precies is, wel dat ze massaal interne bloedingen bij de dode beesten aantroffen. De kauwen, een kraaiensoort, vertonen volgens een woordvoerder geen externe wonden (en toch was er sprake van "extern geweld" - ik snap er eerlijk gezegd niks meer van :-) ) noch tekenen van ziekte of infectie. De experts hopen binnenkort meer te kunnen zeggen.
    Op een strand in Nieuw-Zeeland zijn zeker 23 dode zeehonden aangetroffen, onder wie ongeveer acht jongen. De dieren zijn door onbekenden doodgeslagen. :-( Dat heeft het ministerie van Natuurbeheer in Nieuw-Zeeland naar buiten gebracht. De dieren werden gevonden in een zeehondenkolonie bij Kaikoura, in het noordoosten van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.
    Mam, jij was daar toen toch niet in de buurt, hè. Ik gok erop dat die onbekenden aliens waren, want Nieuw-Zeeuwen kunnen toch niet zo onmenselijk zijn? :-)

Ik geloof daar trouwens ook wel in hoor: einde der tijden, straf van God, UFO's, chemische complottheorieën. Er zijn immers genoeg aanwijzingen voor. :-)
    Over (chemische) complottheorieën gesproken Niekske, jij kwam toch zelf met dat verhaal over het stoppen van de stromingen in de Golf van Mexico als gevolg van de olieramp aldaar en de bestrijding ervan, waardoor de golfstromen in de oceanen veranderden en daarmee ook de weerpatronen. Een verhaal dat, een waarheid die door de machthebbers genegeerd wordt. Dat is ook logisch, want ze verdienen goud geld aan de olie-industrie en algehele paniek kunnen ze echt niet gebruiken. Dus wordt alles in de bekende doofpot gestopt.
    Of neem nou bijv. die UFO's. In Nieuw-Zeeland heeft het leger zo'n tweeduizend pagina's aan vertrouwelijke documenten vrijgegeven over UFO-meldingen en vermeende ontmoetingen met buitenaardse wezens. De honderden meldingen van burgers, piloten en militairen dateren van 1954 tot 2009. Sommige documenten bevatten tekeningen van vliegende schotels en beschrijvingen van buitenaardse wezens met een soort farao-maskers. Sommige mensen beweerden dat ze buitenaardse geschriften hebben gevonden. Het leger zei de meldingen niet te hebben onderzocht. De militairen hebben daarvoor niet het geld en het personeel. ''We zijn gewoon een verzamelpunt voor de informatie. We doen er verder niets mee'', zei luchtmachtleider Kavvae Tamariki in de krant Dominion Post. De documenten zijn vrijgegeven wegens een wet op de openbaarheid.
    Gelukkig zijn Nieuw-Zeelanders vrij nuchter, toch Niekske? :-) Dat blijkt trouwens ook wel uit de reactie van het leger. Dat betekent bovendien (elk voordeel heb z'n nadeel), dat die UFO's daadwerkelijk bestaan en ook die buitenaardse wezens met die farao-maskers. Farao's doen je dan weer denken aan de 10 plagen in Egypte, als straf van God, in de tijd van Mozes. Wij worden in onze tijd ook gestraft met ziekten als aids en malaria, met uit de lucht vallende vogels, met omvallende economieën, milieurampen, TNT- en NS-perikelen, langdurige Belgische kabinetsformaties, PVV, etc. Dat komt echt niet allemaal door onze 'uitbuiting' van de aarde en van onze medemensen, hoor :-).
    Godzijdank zijn er nog meer tekenen van 'bovenaards ingrijpen', zoals Radivoje Lajic (onthoud die naam - het moet toch een keer misgaan :-) ) uit Bosnië is overkomen. In 2008 was hij wereldnieuws, omdat hij tot vijf keer toe een meteoriet op het dak van zijn huis had gevonden. En recentelijk heeft hij nummer zes ontvangen. Wetenschappers bekijken nu wat ervoor kan zorgen dat de woning meteorieten aantrekt, maar Lajic is er inmiddels van overtuigd dat hij wordt aangevallen door aliens: "Ze spelen spelletjes met me". ;-)
    Maar er gebeuren meer vreemde dingen. Of zijn het wonderen?
    Zoals een depressieve man, die nadat hij in New York uit het raam van zijn appartement op de negende verdieping was gesprongen, nog leeft doordat het afval ruim een week niet was opgehaald vanwege enorme hoeveelheden sneeuw. De 26-jarige New Yorker landde in een grote berg vuilnis, die zijn val brak. Zijn situatie is kritiek, maar hij is buiten levensgevaar, aldus de politie.
    Overigens, als het geen wonder betrof, was de man klaarblijkelijk niet bijster slim. Want Niekske, als het zelfs jouw met een ondermaatse intelligentie gezegende parkietje indertijd wel lukte: je stapt van het balkon... :-)
    Ook andere potentiële springers zijn trouwens weer op hun 'pootjes terecht gekomen' :-).
    In de Britse stad Swansea in het zuiden van Wales wilde een 64-jarige man van het dak van een parkeergarage springen. Terwijl een groep hulpverleners en een luchtkasteel (kijk, daar heb je het al) voor de suïcidale man klaarstonden, probeerden onderhandelaars zeven uur met inpraten op de man, hem van zijn voornemen af te houden. Dat lukte uiteindelijk toen de nacht viel en de temperatuur daalde.
    Net een sprookje hè. :-)
    Wat te denken van dat 21-jarige Russische meisje Maria Petrovna, dat haar leven niet meer zag zitten. Ze was door haar ouders verstoten omdat ze zwanger was en wilde daarom van de 30 meter hoge brug in haar woonplaats Ufa (of is dit een kleine spelfout en moet het Ufo zijn :-) ) springen. Dat zag de 26-jarige Andrielj Ivanov, die daar toevallig ook was om te springen, maar hij wilde eerst Maria tegenhouden. "Ik overmeesterde haar en we huilden samen. We hielden elkaar vast en deden niets anders dan praten." Het stel zag daarna af van hun doodswens en is nu getrouwd.
    Ook dit is net een sprookje, een wonder nietwaar. Ik zie het zo voor me, de tranen springen me zowaar in de ogen. :-)
    Heel anders is het verhaal over een 33-jarige man uit Antwerpen, die zijn kat uit het raam van de zeventiende verdieping had gegooid. Het dier heeft de val niet overleefd. De man belde zelf naar de politie om te zeggen dat hij zijn kat uit het raam had gegooid. Hij deed dat (uit het raam gooien, neem ik aan) naar eigen zeggen, omdat het dier hem had gekrabd. De politie ging naar het huis van de man en trof hem daar aan met een dode kat in zijn handen. Hij (de man, neem ik aan) was onder invloed van alcohol.
    Toch is ook hier sprake van een klein wondertje. Want hoe groot was nu helemaal de kans dat de kat niet op z'n pootjes terechtkwam? Juist, nihil. En de kans dat ie net aan zijn laatste leven bezig was? Juist, 1:9. :-)
    Nog wat dierenleed (hetgeen overigens niets met wonderen of bovennatuurlijk ingrijpen te maken heeft) :-( :-).
    Een Ierse man moet zijn buurman 730 euro schadevergoeding betalen voor het castreren van diens hond. Dat heeft een rechtbank in Letterkenny bepaald. De dierenbeul, Eddy Flood, beweerde tegenover de rechter dat zijn drie honden werden lastiggevallen door de terriër van zijn buurman. Na het dier twintig keer tevergeefs uit zijn huis te hebben gezet, besloot hij de hond te castreren. Daarvoor gebruikte Flood een ring die normaal gebruikt wordt om lammeren te castreren. Na enkele dagen vallen de testikels er vanzelf af. De eigenaar van de driejarige terriër Rusty, Frank McGettigan, zag dat zijn hond zich ziek en lethargisch gedroeg. Hij was radeloos toen hij ontdekte dat de testikels van het beest waren verdwenen (daar zit volgens mij ook iets Freudiaans bij: reflectie; stel dat die castratie hem zelf was overkomen, ik zou ook volslagen radeloos worden :-) ). Flood ontkende aanvankelijk er iets mee te maken te hebben, maar heeft de daad later toegegeven. Volgens zijn raadsvrouw deed hij het (de daad, neem ik aan - overigens niet met z'n raadsvrouw, vermoed ik), omdat de terriër constant probeerde te paren met zijn honden (nou en?, laat de natuur toch z'n loop hebben, zou ik zeggen :-) ). De rechtbank heeft Flood veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 730 euro aan zijn buurman. Daarvan is 230 euro voor de kosten van de dierenarts en 500 euro ter compensatie voor het verlies van de hond. McGettigan zag zich gedwongen Rusty weg te geven, omdat hij vreesde voor de veiligheid van de hond.
    Dat heb je bij Britten en Ieren: wel hondenliefhebbers, maar dat die lammeren zo gecastreerd worden, daar malen ze niet om. :-(
    Maar ook in Nederland, Maastricht zelfs, is er hondenleed. De politie heeft een 39-jarige man uit Maastricht gearresteerd die uit wraak de keel van de hond van zijn ex-vriendin had doorgesneden. Hij deed dat, omdat zij hun relatie had beëindigd. De man maakte foto's van de doorgesneden keel van de witte West Highland terriër en stuurde die aan zijn ex (jag, wat pervers!). De vrouw alarmeerde de politie die in de woning van de man het zwaar gewonde dier vond. De man werd opgepakt en het hondje per dierenambulance overgebracht naar een dierenarts. Die constateerde een steekwond in de halsslagader. De dierenarts heeft de wond gelukkig kunnen hechten.
    Ik houd trouwens ook niet zo van terriërs ;-).
    Maar laten we niet te veel afdwalen naar het dierenleed. Kleine wonderen zijn veel interessanter, vind ik.
    Een driekoppig Tsjechisch gezin blijkt sinds afgelopen jaar geheel uit transseksuelen te bestaan. Dominik was vroeger een vrouw, Andrea was een man en Dominiks zoon Radim is bezig om een meisje te worden. Vijftien jaar geleden verliet Ilona Tomeckova haar man en zoon en vertrok naar Praag om een man te worden, Dominik. Hij vond het lastig om een partner te vinden, maar twee jaar geleden kwam hij zijn grote liefde Andrea tegen. Zij was ooit een lange stevig gebouwde man die Tomas heette en bodybuilder was (geweldig zo'n reus van een vrouw; zou Dominik dan een klein, mager mannetje zijn? :-) ). Daarna nam Dominik na lange tijd weer contact op met zijn gezin. Toen bleek dat ook zijn zoon in een geslachtsveranderingsproces zat. Ze vierden samen hun verjaardag waarbij veel flirtende blikken voor de zoon van Dominik waren, die als Viktoria door het leven gaat. ''Ze ziet er heel goed uit'', aldus Dominik.
    Zoiets heet toch incest? Of ligt dat bij transseksuelen anders? :-)
    Nog meer transseksualiteit, maar dan op de natuurlijke manier.
    Een bok in de dierentuin van Belgrado is plotseling melk gaan geven. Het dier ontwikkelde blijkbaar van de ene op de andere dag uiers. Verbaasde medewerkers probeerden hem vervolgens ook maar even te melken, waarop een van de uiers vol melk bleek te zitten. De bok woont al jaren in de dierentuin en beschikt over een complete harem aan geiten. Hij heeft dan ook al flink wat nageslacht voortgebracht.
    Het doet me denken aan een mannetjesparkietje van m'n zusje, dat blijkbaar ineens een ei had gelegd :-).
    Ook merkwaardig. Je doet even de laatste kerstinkopen en plots kom je een kangoeroe tegen. Dat overkwam iemand uit Ede. De wallaby werd gespot in de besneeuwde bossen bij Kootwijk op de Veluwe. (Trouwens wel een absurde plaats om je kerstinkopen te doen :-) ).
    In Groot-Brittannië is de mogelijk grootste vos ooit gevangen en gedood, omdat hij waarschijnlijk een huisdier heeft opgegeten. De vos was met een lengte van 1,2 meter ruim twee keer zo groot als voor een vos gebruikelijk is. Het reusachtige dier woog maar liefst 12 kilo. De reuzevos is gevangen door dierenarts Keith Talbot, die vallen had geplaatst bij het huis van zijn ouders in Maidstone, nadat hun kat was opgegeten door een vos. De reuzevos is op humane wijze vernietigd.
    Klinkt wel goed: op humane wijze vernietigd. :-(
    Toch een wonder hè, zo'n grote vos. Stel je voor, dat alle roofdieren twee keer zo groot zouden worden, net als de megafauna t.t.v. het Pleistoceen (remember Ice Age met Sid, Manny, Diego en Scrat). :-)
    Over bijzondere dieren. Het record aantal namen van objecten kennen door een dier, is gebroken door de border collie Chaser. Ze heeft meer dan duizend namen uit het hoofd geleerd. De hond kan de objecten ook indelen naar functie en vorm. Dat leren kinderen als ze ongeveer drie jaar oud zijn, meldt het Britse tijdschrift NewScientist. De vorige recordhouder had een ‘woordenschat’ van tweehonderd objecten. Psychologen leerden de collie de namen van 1022 objecten één voor één, door haar de objecten te laten ophalen en vervolgens de naam te herhalen. Het team testte Chaser regelmatig op haar volledige vocabulaire. Ze moest dan twintig willekeurig gekozen speeltjes terugvinden als een van haar begeleiders de naam noemde. In drie jaar deed de collie deze test ruim achthonderd keer en ze had nooit minder dan 18 van de 20 goed.
    I.t.t. terriërs vind ik border collies wèl leuk. Blijken ze ook nog heel slim te zijn. Wauw. :-)
    Wat te denken van slimme apen. Met poppen spelen blijkt geen unieke menselijke eigenschap te zijn. Uit Amerikaans onderzoek komt naar voren dat jonge chimpansees stokjes gebruiken als speelgoed. Onderzoekers ontdekten dat bij een populatie wilde chimpansees in het Kibale National Park in Uganda. De jonge chimpansees spelen met stokjes zoals kleine kinderen met poppen spelen. De apen wiegen de stokjes en maken zelfs nestjes waar ze ’s nachts in kunnen slapen. Dit gedrag komt vooral voor bij vrouwelijke chimpansees. Wetenschappers analyseerden data van veertien jaar observatie van wilde chimpansees. Ze hanteerden vier categorieën voor het gebruik van stokken: als instrument om gaten te onderzoeken, als wapen, als een attribuut om mee te spelen, en, in essentie, als poppen. In ruim driehonderd observaties bleek dat het vooral voorkomt bij jeugdige chimpansees, vaker bij vrouwtjes dan bij mannetjes, en bij vrouwtjes alleen voor hun eerste verjaardag.
    Als ik het een beetje cynisch mag verwoorden: beesten worden dus steeds 'menselijker' en mensen gedragen zich steeds vaker als beesten? It's a miracle? :-( :-)

Tot zover het tweede deel.

Veel groeten en een dikke knuffel wederom,
    je vader (da's voor Anique; mam is immers alweer onderweg, als het goed is)