In de krant! - Reisverslag uit San Bartolo, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu In de krant! - Reisverslag uit San Bartolo, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

In de krant!

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

03 April 2014 | Peru, San Bartolo

Jep, vanmorgen stond ik met naam en foto in de Telegraaf :D

do 03 apr 2014, 05:30
Peruaanse kust bezaaid met karkassen

'Geluidsgolven doodden zeker duizend dolfijnen'

door Kieran Kaal
LIMA -
Zeker duizend dolfijnen zijn afgelopen drie maanden op gruwelijke wijze gedood door geluidskanonnen van bedrijven die voor de Peruaanse kust naar olie en gas zoeken.

Dat stellen dierenbeschermers van ORCA Peru na pathologisch onderzoek op de met dode dolfijnen bezaaide stranden van de noordelijke provincies Lambayeque en Piura.
„We hebben langs 85 kilometer kust 1022 dode langsnuitdolfijnen en 41 bruinvissen geteld”, vertelt de Limburgse medewerker Anique Hoekstra, die gisteren terugkeerde uit het verlaten woestijngebied. „Een groot aantal had breuken in de gehoorbeentjes. We vonden bij net overleden dieren al luchtbellen in de organen. Dit bewijst dat seismisch onderzoek de doodsoorzaak is.”

enz...

Ja dat waren dit jaar dus weer heel veel dode dieren :(. Maar gelukkig heb ik deze keer ook levende dolfijnen gezien, Maya vrijgelaten (2keer) en eindelijk een keer een pinguïnvrijlating meegemaakt. Grote ups en diepe downs dus. Hier zijn geeft hoe dan ook veel voldoening, omdat alles wat ik doe belangrijk is, of het nu dode dolfijnen tellen is of pinguïnpoep opruimen. Dat laatste stelt misschien op zich weinig voor (hoewel pinguïnpoep echt hardnekkige vlekken achterlaat), maar als je bedenkt dat er in Peru nog maar rond de 5000 pinguïns over zijn (van een oorspronkelijke populatie van een miljoen) dan telt ieder leven dat je kunt redden.
Misschien dat er hier morgen nog een paar pinguïns arriveren. We weten van 3 pinguïns dat mensen ze in gevangenschap houden. Dat is illegaal dus als het lukt gaan we ze morgen samen met de politie ophalen.

O ja, Ron was misschien toch echt geen gewone Humboldt pinguïn. Als je foto's van Galapagospinguïns bekijkt, dan denk je: hé dat is Ron. En er zijn geruchten dat vissers hier vreemde pinguïns gezien hebben. Het zou kunnen. Pinguïns zouden niet de eerste soort zijn die van de Galapagos naar Peru verhuizen.

Met Aly gaat het tot nu toe goed. Ze is lui, knotert veel en probeert ons constant voor de gek te houden. Al een aardig end op weg naar normaal zeeleeuwgedrag dus :P

Ow, nog een paar daagjes...

liefs