Op weg naar het noorden - Reisverslag uit Piura, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Op weg naar het noorden - Reisverslag uit Piura, Peru van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Op weg naar het noorden

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

24 Januari 2014 | Peru, Piura

Even een korte update, want ik weet niet wanneer ik weer internet heb...

Tingo, de andere kleine, schattige pinguïn heeft het ook niet gered :( :( Alles leek goed te gaan, net als bij Bartolina, en toen ineens ging ie enorm snel achteruit en in minder dan 24 uur was het afgelopen... We zijn de hele nacht bij 'm gebleven, elke 2 uur injecties en vloeistoffen toegediend, maar het heeft 'm niet kunnen redden. De necropsie onthulde dat ie van binnen letterlijk opgegeten en leeggezogen werd: schimmels, bacteriën, wormen en zelfs een waar monster (kop met 2 tentakels) in de hartslagader dat Carlos nog nooit in een pinguïn gezien had. Wel in enkele zeeleeuwen, maar niemand weet precies wat het is. Arme Tingo :(.

Dat was allemaal eergister, samen met de komst van 2 journalisten die voor de krant Carlos kwamen interviewen en foto's kwamen maken van Ronda, het team en een stervende Tingo. En toen 's avonds het nieuws van een zeeleeuw in het noorden van Peru met een (auto)band om z'n nek. Nu zijn we dus met het hele team (5 man) onderweg om deze zeeleeuw (een mannetje van een jaar of 3) uit zijn benarde positie te bevrijden. Ben benieuwd! Vervolgens gaan we op expeditie naar isla de foca om telllingen te doen van zeeleeuwen daar en misschien gaan Carlos en ik daarna nog naar Chiclayo, omdat er weer een paar dolfijnen gestrand zijn. Een nieuw avontuur dus en zodra het kan, laat ik wel wat weten.
Met Ronda gaat alles verder prima. Ergens volgende week wordt ze waarschijnlijk vrijgelaten :D

liefs!

• 30 Januari 2014 - 03:38

Anique:

Om de een of andere reden lukt het niet om in te loggen...
    Ben inmiddels weer terug in San Bartolo na een succesvolle missie in het noorden. De zeeleeuw die al schijnbaar 3 maanden met die band om zijn nek rondzwom, was inmiddels zoveel afgevallen dat net voordat wij aankwamen hij zichzelf al had weten te bevrijden. We hebben 'm wel nog een portie vis met medicatie kunnen geven wat hopelijk infecties tegengaat, want de band had wel z'n sporen nagelaten. Hopelijk komt alles goed met deze zeeleeuw!
    Verder zijn we naar Isla Foca geweest om de populatie Galapagoszeeleeuwen en Zuid-Amerikaanse zeeleeuwen te bestuderen. De Galapagoszeeleeuwen (de kleinste soort) zijn echt schattig en de familie die we zagen had aan gezinsuitbreiding gedaan en dit super schattige, nieuwsgierige minizeeleeuwtje kwam een aantal keren vrolijk naar ons toe zwemmen om te kijken wat wij nu eigenlijk waren.
    De Zuid-Amerikaanse zeeleeuwenpopulatie bestaat daar uit volwassen en bijna volwassen mannetjes die allemaal lui op het strand en in een grot lagen en ineens was daar midden tussen hen in een gekke, maar ook heel dappere pinguïn die ook in die grot wilde slapen. Hij wist het klaar te spelen om de zeeleeuwen tegen elkaar op te zetten en er dan snel tussendoor te sneaken :D hehe. Ik heb het gefilmd, maar helaas is het bestand te groot om toe te voegen...
    Daarna zijn we naar San Jose gegaan, het vissersdorpje waar ik 2 jaar geleden ook was i.v.m. de massastranding van de dolfijnen. We vonden ook nu weer een paar dode dolfijnen, deze keer geen ontplofte oorbeentjes, maar vissers die met name jonge dolfijnen slachten voor consumptie... :( Er valt dus nog genoeg te doen in San Jose wat betreft voorlichting en hopelijk gaan we daar nu snel mee beginnen!
    Daarna weer snel terug naar San Bartolo, want met Ronda ging het niet zo goed, Nico onze vaste ORCA taxichauffeur brak z'n voet en Step en Barry kwamen nog even hoi zeggen voordat ze teruggingen naar NL. Een hoop stress dus, alles tegelijk. Met Ronda zijn we naar Lima gegaan voor een röntgenfoto en daaruit bleek dat ze heel veel vocht in de longen heeft. Vandaag gaat het al een heel stuk beter met haar, maar we moeten nog even geduld hebben voordat ze vrijgelaten kan worden. Gister wilde ze ook niets eten, vandaag gaan er gelukkig weer wat visjes in :D
    Dat was het weer!

X