Lluvia, lluvia, mucha lluvia... - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu Lluvia, lluvia, mucha lluvia... - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Anique Hoekstra - WaarBenJij.nu

Lluvia, lluvia, mucha lluvia...

Door: Anique

Blijf op de hoogte en volg Anique

12 November 2009 | Bolivia, Villa Tunari

´t was een van de eerste woorden die ik hier leerde. Jep ´t regenseizoen is nu echt begonnen. Stortbuien, donder, bliksem (en niet zo´n beetje! soms zo´n harde knallen dat je denkt dat de bliksem precies naast je is ingeslagen, internet heeft er ook ´n paar dagen uit gelegen). Echt dolle pret dus! NEE. Alles is vochtig, klam of gewoon voor de zoveelste keer kletsnat... Maar vanmorgen (vandaag is m´n eerste vrije dag in 3 weken :)!!) is mooi! Lekker zonnetje, warm, maar niet te warm, gewoon relaxed en hopelijk kan m´n was nu eindelijk es drogen... Helaas, net weer een plensbui gehad... Ach ja, ´t is in ieder geval heerlijk zo´n dagje vrij! k wandel nu sinds ongeveer een week samen met Gisela en vandaag (Gato´s beachday, want gelukkig was er weer strand!) kan zij Gato makkelijk alleen uitlaten. Stranddagen zijn namelijk veel gemakkelijker dan jungledagen. Jeej, een dagje ook zonder muggen en sandflies! Deze zijn met al die regen ook ver100voudigd en alleen al op m´n rechterhand heb ik al een stuk of 30 bulten... en ´t geneest allemaal zo langzaam... Maar ja, je moet er iets voor over hebben. En ik ben gelukkig niet de enige die er last van heeft. Wanneer we met een groepje bij elkaar zitten, is ´krabben´ de meest voorkomende bezigheid en zoiets als benen scheren daar begint haast niemand meer aan (k heb vanochtend een poging gedaan, maar ´t werkt echt niet en 80% van de tijd -overdag dan- zitten je onderbenen toch verstopt in rubberlaarzen). Sowieso zijn scheren en optutten hier vreemd verschijnselen. Er is 1 meisje wat zich iedere ochtend opmaakt en iedereen vraagt zich af waarom: je loopt in oude, versleten kleren met rubberlaarzen vol modder, de apen gooien je haren door elkaar, knuffelen en kussen je, maar laten behalve speeksel ook andere dingen achter :S ... Dus waarom die moeite?? Ach ja, moet iedereen zelf weten.
Met de andere vrijwilligers hier is het inderdaad erg gezellig. De gesprekken aan tafel gaan vrijwel altijd over de dieren, nieuwe roddels over wat ze nu weer uitgespookt hebben (van wat er in de rest van de wereld gebeurd, krijgen we hier namelijk toch niets mee) of over reiservaringen. Het jammere is dat de groep constant wisselt, vrijwel iedere dag komen er nieuwe mensen of gaan er weer weg.
Lettie moest helaas direct vanuit het ziekenhuis terug naar Nederland dus die heb ik niet meer gezien... Echt triest...

Ff denken, nog spannende verhalen.. nee volgens mij niet. De dagen lijken nu allemaal wat op elkaar. Jungledag, stranddag, jungledag, stranddag (mits het water in de rivier niet te hoog staat), de ene keer met Gato aan de lijn en een aap op je hoofd, de andere keer zonder aapjes (wat toch net iets makkelijker is;). Het lastigste is achter een poema aan rennen door de jungle naar het strand met een aap op je hoofd die je probeert te beroven...
Het is afzien en genieten!

Oh ik heb nu wel m´n weg naar de markt gevonden en nu ik er eenmaal geweest ben, vind ik het ook leuk om iedere keer te gaan! en het is goed voor m´n spaans:) En (afkloppen!!) maar k ben nog altijd niet ziek geweest, itt veel anderen hier...

Leuk dat iedereen mijn avonturen leest! Maar houd me ook op de hoogte van alles daar he, alle leuke nieuwe roddels enzo wil ik ook weten!!! k kan niet zeggen dat ik heimwee heb, maar ´t doet wel echt goed om al jullie reacties te lezen!

groetjes, xxx

Ps Deeske, voor het geval ik voor die tijd niet meer op internet kan, alvast gefeliciteerd met je verjaardag en sorry dat k er ook dit jaar weer niet bij kan zijn... k hoop dat je ´n hele fijne dag hebt!

  • 12 November 2009 - 19:02

    Bart:

    Hee Anique.
    Mooi hoor, al de dingen die je daar mag doen. Ook al lijken de dagen voor jou daar een beetje het zelfde, voor ons hier in het op dit moment grauwe en redelijk koude Nederland lijken het allemaal stuk voor stuk belevenissen. Ik zou zo met je willen ruilen.
    Hou je goed daar en veel plezier nog met je vliegende vriendjes, de muggen en de sandflies!

    Liefs

    Bart

  • 13 November 2009 - 10:54

    Klaas:

    Hallo behaarde bultrugmonsters. Tip: Maak wat foto`s op grote afstand, dan valt het hier wel mee om de foto`s te aanschouwen. Die apen hebben wij ook hier (straatterrorisjes in de grote steden). Zelf zit ik al 3weken binnen ivm spaanse/mexicaanse griep (olé). Daarna vocht op de longen geconstateerd, maar is reeds verdwenen na een kuurtje. het is hier bewolkt en 15 graden wat zeer zacht is voor de tijd van het jaar. Ik eet veel truffel-kruidnoten om Sinterklaas een plezier te doen (lukt me aardig). Veel plezier en donderwolkjes gewenst van,
    Klaas

  • 13 November 2009 - 11:23

    Klaas:

    Vers van de pers:
    Ontbossing in het Amazone-gebied met 45% afgenomen dit jaar door strenger toezicht. Toch nog een enigzins positief bericht.

    Nederland uit de recessie (hoera!)
    Bananen worden goedkoper...

  • 14 November 2009 - 06:42

    Mama :

    Genoeg muggebeten lieve schat, misschien is het nu toch wel de tijd om te vertrekken en de drogere regionen op te zoeken. Als je nog tijd over hebt is het misschien een optie om aan het einde van de tocht nog eens terug te gaan als de regentijd voorbij is. Verder weinig nieuws/roddels. Jij bent het wekelijkse grote nieuws en we hopen dat publicatie voor jou mogelijk blijft. Heel veel liefs en sterkte met alles wat bijt en steekt.

  • 14 November 2009 - 09:00

    Stéphanie:

    Haha Zuid-Amerika zou volgens mij echt nix voor mij zijn. In oude versleten kleren rondlopen met je haar door elkaar en dan ook nog niet opmaken en niet scheren. Heb respect voor je;) Vind het al erg dat ik elke week in arnhem met maar 2 paar schoenen moet doen (omdat er niet meer in m'n koffer past):P.
    Haha wel gezellig zo met z'n allen krabben :P. Is weer eens wat anders he.

    Maar sorry, heb niet echt veel roddels meer. Ben de hele week druk met school en beleef verder niet zo veel. Je krijgt wel de groeten van Abdula (schrijf je dat zo?), maar hij zou zelf misschien ook nog reageren. Iedereen op werk is steeds echt super geinteresseerd in wat je allemaal beleeft en hoe het met je gaat. Dus dat is wel leuk.

    Sterkte met de regen en alle bulten.

    Heel veel liefs,
    je kleine zusje

  • 14 November 2009 - 13:34

    Loe:

    Hey Anique,

    Wat een shit weer zeg, hier valt het tot nu toe nog wel mee, vandaag is het blauwe lucht en zonnig.
    Heb je eerst last van muggen, en dan ook nog van krabben. Heb je 's nachts geen last van dat gezoem van die etters?
    Schitterende foto's weer van Gato, blijft een prachtige kater.

    Verder nieuws, donderdag wordt de eerste Europese president benoemd, en afgelopen woensdag is het vastelaovesseizoen weer geopend in Maastricht.

    Veel succes en plezier nog.

    Groetjes Loe

  • 14 November 2009 - 16:04

    Bert Hoekstra:

    PS.
    Loe is het allerbelangrijkste nieuws nog vergeten: Sinterklaas is weer in het land!
    En minder belangrijk, maar toch wetenswaardig: Nieuw-Zeeland heeft zich geplaatst voor het WK-voetbal in Zuid-Afrika.

    O ja, in m'n vorige reactie zit een taalfoutje (heel dom, sorry).

    Dikke knuffel,
    je vader

  • 14 November 2009 - 16:09

    Sjel:

    Heej!
    Heel veel sterkte met het onweer! En veel plezier nog!
    Ik heb niet zo veel beleefd, vooral druk gehad met school..
    Je krijgt een knuffel van Stoetel! Veel groetjes, Michèle

  • 15 November 2009 - 09:59

    Bianca:

    Lieve Anique, er zijn van die momenten dat ik toch ook wel eens het K.. woord wil gebruiken en dit is zo'n moment. Heb ik net een heel verhaal getypt hoef ik je alleen nog maar alle goeds ed toe te wensen, heeft de pc besloten om opnieuw op te starten om updates te installeren. Niet geheel uit vrije wil en ik zal wel weer per ongeluk op het verkeerde knopje hebben gedrukt maar toch.
    Maar desalniettemin is het nu een heel ander verhaal aan het worden. Misschien was dat de bedoeling. Van je vader had je al vernomen dat de Sint weer in het land is en wat heb ik op mijn lijstje staan? jawel keramiek verf, aangestoken door jou vanwege het mooie serviesje voor oma. Gisteren nog naar de crea doe beurs in utrecht geweest en waar kom ik mee thuis met een sjaalvest, gewoon gefabriceerd in frankrijk. Wat doet zo'n stand nou op zo'n creatieve beurs zou je denken, wel je kan het vest op verschillende manieren dragen, zeer creatief dus :-) Misschien ook een idee om iets creatiefs te bedenken om die muggen op afstand te houden? Door die verhalen allemaal is je tante hartstikke trots op je en ik vertel iedereen die het maar horen wil dat mijn nichtje in Bolivia achter een poema aanrent in de jungle. Dat is toch geen dagelijkse kost. Nou ik verheug mij weer op je volgende verhaal.
    Veel liefs van je tante

  • 16 November 2009 - 21:17

    Gerard En Mieke:

    Lieve Anique,
    Heel veel groetjes uit Heugem.We volgen je "op de voet"en genieten van de foto's en je verhalen.
    We vinden het wel een veilig gevoel als we zien dat de "grote poes"een mooi halsbandje draagt en niet te hard miauw roept.Geniet van al je ervaringen en we wensen je een heel fijne tijd toe.Hoi.

  • 17 November 2009 - 21:11

    Margriet:

    Hey Anique!

    Wat avontuurlijk allemaal!
    Wij zijn in Utrecht weer echt kneuterig bezig met Sinterklaas-surprises en zo. Geen nieuwe leuke roddel, maar wel nieuws: Bert zien we de laatste dagen regelmatig in de pers in verband met het op handen zijnde "rekeningrijden". In de jungle zul je hier weinig last van hebben.
    Ik geniet van je verhalen. Van de zomer kunnen we vast weer massa's fotoboeken doorploeteren. Kun je het record aantal foto's aan elkaar plakken verbeteren?

    Liefs, Margriet

  • 19 November 2009 - 10:10

    Oma:

    Lieve Anique, Hoe is het met je? Ik hoor dat het goed met je gaat! IK ben nu bij Bianca en kan nu ook je berichtjes lezen via de pc en kan zelf ook een berichtje doorgeven. Met mij gaat het goed, mijn arm gaat goed vooruit en wordt steeds wat sterker, ik heb 2 keer in de week fysio oa fietsen, roeien en gewichtheffen verder weinig nieuws. Jos, Gea, Jordi, Britt en Masja zijn de laatse 10 dagen van oktober in nederland geweest en de laatste 4 dagen bij mij gelogeerd was heel gezellig. Wat ik hoor en lees, heb je het daar wel naar je zin: wandelen met Gato! Heb je een leuke groep? Jammer dat er zo veel muggen zijn je bent er al weer 4 weken, wat gaat de tijd snel he! Nou lieve Anique pas goed op jezelf nog een hele fijne tijd daar en heel veel liefs van oma

  • 30 November 2009 - 21:23

    Mark Fon:

    Hey Aniek!!

    Volgens mij heb je het daar helemaal naar je zin, en ik snap wel waarom als ik de foto´s bekijk die je nu al hierop hebt staan. :D

    Hoop dat je nog heel veel mooie dingen mag zien en vooral meemaken en beleven. zoals het echten leven volgens mij toch wel een beetje is.
    ipv. gewoon dagelijk saai naar je werk gaan voor 8 uur lang, zoals hier. ;)

    Veel liefs van mij en ik blijf je volgen. (K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Villa Tunari

Niquejuh en America del Sur

Recente Reisverslagen:

14 Mei 2010

De thuiskomst

10 Mei 2010

Terugreis is begonnen...

02 Mei 2010

Terug in Bolivia :)

28 April 2010

Machu Picchu

22 April 2010

Mijn verjaardag
Anique

¡Bienvenido! heey iedereen, toch maar 'n poging om jullie 'n beetje op de hoogte te houden van mijn reis door Zuid-Amerika. Ik benadruk 'n POGING, want misschien komt er weer helemaal niets van terecht en laat k slechts 1x in de 3 maanden iets van me horen... Maar goed, 20 okt vertrek ik samen met Lettie naar Santa Cruz, Bolivia om daar in de 'buurt' (als 'n 12u rijden met de bus) aan de rand van 't oerwoud vrijwilligerswerk te gaan doen in 'n soort van dierenopvang (voor de geïnteresseerden: intiwarayassi.org). Daarna ga ik, vooralsnog in m'n uppie, Bolivia, Peru, Chili en Argentinië verkennen.

Actief sinds 22 Sept. 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 109889

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 20 Februari 2017

Peru otra vez!

26 Januari 2016 - 08 Maart 2016

Back to Peru!

08 Januari 2015 - 07 Februari 2015

Anique in Afrika

31 December 2013 - 05 April 2014

Anique a Peru 3

04 Januari 2013 - 02 April 2013

Anique a Peru2

02 Maart 2012 - 18 April 2012

Anique a Peru

25 Augustus 2010 - 10 Mei 2011

Nikie goes NZ

20 Oktober 2009 - 13 Mei 2010

Niquejuh en America del Sur

Landen bezocht: